Ambulanser i Malmö får snabbare tillträde till fastigheter vid larm
Nu ansluter sig Region Skåne till ”Smart passage” – en tjänst som SOS Alarm har utvecklat tillsammans med Amido och Swedlock för effektivare insatser vid larm till nödnumret 112. Regionens ambulanssjukvård förses med digital behörighet till anslutna fastigheter och kan på så sätt rädda liv snabbare än de skulle kunna med traditionell nyckelhantering.

Ett moment som stjäl värdefull tid vid ambulanssjukvårdens insatser är svårigheter att snabbt komma in till patienten i fastigheter. ”Smart passage” möjliggör digital inpassering till anslutna fastigheter vid larm till nödnumret 112. Genom samarbetet med Amido och Region Skåne kommer fler fastighetsägare i regionen att nu kunna bidra till att livsviktig tid sparas in vid larm.
- Med Region Skånes anslutning till Smart passage skapas samhällsnytta för både fastighetsägare och för dem som söker hjälp via 112. Tjänsten underlättar för samtliga att få snabbare hjälp, säger Jonas Runesson som är produktägare på SOS Alarm.
Smart passage är en digital inpasseringstjänst med tillfälliga digitala nycklar som är framtagen i ett samarbete mellan SOS Alarm, Amido och Swedlock. Lösningen kan enkelt integreras med befintliga låssystem och ersätter traditionell nyckelhantering. Allt eftersom regioner i Sverige ansluter sig till Smart passage kan fler fastighetsbolag inom de anslutna områdena kopplas på tjänsten.
- Smart passage är en säker plattform och ambulanspersonalen kan lita på att inpassering alltid fungerar. Eftersom den digitala nyckeln endast fungerar medan utryckningen pågår, finns heller inga risker för att den hamnar i fel händer. Att nu även Region Skåne ansluter sig går helt i linje med vår ambition att öka tryggheten i samhället genom att göra arbetet för ambulanssjukvården mer effektivt, säger Einar Lindquist, tf. vd, Amido.
Smart passage ger tillträde men inga dörrar står olåsta eftersom systemet integreras i fastighetens befintliga passersystem och/eller smarta låscylindrar. Med den digitala behörigheten som SOS Alarm förmedlar försvinner risken att ambulans blir stående utan att snabbt kunna komma in. Det är värdefull tid som kan sparas i en akut situation.
- Det känns självklart att utforska lösningar som gör räddningstjänstens arbete smidigare, och som samtidigt ökar tryggheten för våra hyresgäster. För oss är det själva poängen med utvecklandet av moderna och säkra fastigheter, säger Thomas Eklund, Head of IT & Digital Heimstaden Sverige och Marcus Johansson, chef för HSB Malmös hyresfastigheter.
Vill du läsa mer om Smart passage, vänligen besök SOS Alarms hemsida.
För mer information:
Talesperson Heimstaden: Robin Wilhelmsson, Kommunikationschef, robin.wilhelmsson@heimstaden.com, 0708-94 62 35
Talesperson HSB: Sarah Nilsson, Kommunikationsansvarig, sarah.nilsson@hsb.se, 010-442 30 18
Talesperson SOS Alarm: Pressjour, press@sosalarm.se, 08-205 307
Talesperson Amido: Einar Lindquist, tf. vd Amido, einar.lindquist@amido.se
Relaterade länkar
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seBilder
SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
Säkerhetsarbetet inför Eurovision i Malmö tilldelas SOS Alarms 112-pris11.2.2025 15:21:56 CET | Pressmeddelande
2025 års 112-pris tilldelas Malmö stad, Polisen i Malmö och Sveriges Television för säkerhetsarbetet inför Eurovision Song Contest i maj 2024.
Påminnelse om pressinbjudan till 112-dagen 202510.2.2025 10:18:22 CET | Pressmeddelande
Välkommen till årets 112-dag där frågor om beredskap och samarbete under kris kommer att diskuteras.
Pressinbjudan till 112-dagen 20253.2.2025 09:59:08 CET | Pressmeddelande
Temat för årets upplaga av 112-dagen är Är Sverige redo för kris? Det militära och civila i Sverige försvaret står inför den största upprustningen i modern tid. För att uppnå ökad motståndskraft krävs nya arbetsmetoder och närmare samarbeten mellan det offentliga och civila samhällets aktörer. Hur ser Sveriges förmåga att hantera stora utmaningar, från samhällsstörningar till höjd beredskap och krig, ut? Är vi förberedda för att hantera det oväntade och hur kan myndigheter och näringsliv arbeta tillsammans för att möta nya hot?
Historiskt korta svarstider på nödnumret 11214.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nödnumret 112 har under 2024 haft en medelsvarstid på 6,6 sekunder - de lägsta svarstiderna på 12 år. Det är första gången under samma tidsperiod som målet om en svarstid på 8 sekunder uppnås.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum