Klingit

Klingit lanserar skräddarsydda AI modeller för design

Dela

Klingit lanserar en ny tjänst som låter företag skapa unika generativa AI-modeller anpassade efter företagets egna varumärke och data, modellerna kan användas för att skapa exempelvis illustrationer och bilder.

Anders Ringstedt, vd på Klingit
Anders Ringstedt, vd på Klingit

Klingit vill få världens företag att se bättre ut med hjälp av effektivare, digitaliserad designproduktion. Idag lanserar bolaget en tjänst som låter företag sätta upp egna generativa AI-modeller som anpassas efter data som bolaget själv äger och väljer att mata modellen med.

– Det blir en specialdesignad modell för varje företag som köper tjänsten där de kan skapa exempelvis unika bilder och illustrationer som då blir anpassade efter företagets varumärke och den data som bolaget själv valt att lägga in i modellen, säger Anders Ringstedt, VD på Klingit.

AI-modellernas genomslag har inte undgått någon. Många oklarheter återstår dock kring etik och upphovsrätt vad gäller den data som de generiska modellerna tränats på.

– Juridiken kring generativa AI-modeller är oklar och många företag är osäkra inför att använda tjänsterna eftersom de är rädda för framtida juridiska problem. Vår metod bygger på en mer etisk lösning för generativ AI där innehållsägare kan välja att ta bort sin data från grundmodellen. Modellen anpassas sedan utifrån den data som kunden själv väljer att mata in. Därmed minskar den legala risken samtidigt som det som skapas blir mer anpassat efter kundens varumärke och stilsättning, säger Anders Ringstedt.

Metodiken baseras på en grundmodell och ett “filter” som gör att material som innehållsägare inte vill ska användas för träning automatiskt plockas bort. Genom en teknik kallad Low-rank Adaptation (LoRA) skapar Klingit därefter en anpassad modell utifrån de filer bolaget själva väljer ut, till exempel brand assets eller produktbilder.

– Genom att optimera modellen får vi efter hand fram väldigt fina resultat, säger Anders Ringstedt. I slutändan innebär det att kunderna kan skapa stora mängder anpassat innehåll mer effektivt.

I ett första skede lanseras en betaversion av tjänsten som är öppen för ett begränsat antal företag varje månad. Vartefter tekniken utvecklas vidare kommer tjänsten att integreras i Klingits vanliga produktionsflöde och tjänsteutbud.

– Vi investerar mycket i AI. För oss är det viktigt att ligga i framkant inom detta område för att bli framtidens partner inom designproduktion, säger Anders Ringstedt. Vi tror att detta är en nyckel för att fortsätta att vara en relevant partner för våra kunder och skapa långsiktigt värde.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anders Ringstedt, vd på Klingit
Anders Ringstedt, vd på Klingit
Ladda ned bild

Om Klingit

Klingit är en innovativ prenumerationstjänst för all sorts kreativ produktion ett företag kan tänkas behöva. Från att skapa en visuell identitet, copy, hemsida, varumärkesrådgivning, annonser, presentationer eller rörligt innehåll för sociala medier. På kundlistan finns bolag som Foodora, Sharp, Schibsted och Widerlöv. Klingit utmanar den traditionella byråvärlden och gör det enklare, smidigare och mer effektivt få kreativitet och webbutveckling producerad med hög kvalitet.

Följ Klingit

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Klingit

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye