Trots tuff marknad – Klingit växte med 65 procent

Stark försäljning till både befintliga och nya kunder ledde till att den kreativa produktionstjänsten Klingit ökade sin omsättning från 22,4 till 37,1 miljoner kronor.

Anders Ringstedt, vd på Klingit

På tre år har Klingit etablerat sin prenumerationslösning på den svenska marknaden. Ett bevis för att modellen går hem hos kunderna är Klingits tillväxt. När de nu presenterar bokslutet för 2023 står det klart att de växte med drygt 65 procent, från 22,4 till 37,1 miljoner kronor. Samtidigt förbättrades rörelseresultatet från -8,9 till -6,4 miljoner kronor. De fortsatta investeringarna i bolagets digitala plattform och expansion drar enligt plan ned resultatet. Antalet anställda ökade från 14 till 18.

– I slutändan är tillväxt det tydligaste beviset på att man har något att erbjuda. Vi för med oss något nytt och kunderna tycks, glädjande nog, uppskatta vårt sätt att jobba. De två viktigaste förklaringarna till varför är dels ett team som jobbar stenhårt och dels ett erbjudande som ligger i tiden. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg, säger Anders Ringstedt, vd på Klingit.

Bakom siffrorna döljer sig jobb för både nya och befintliga kunder, däribland Carla, Tibber och Kry. Under året har Klingit breddat sitt erbjudande från design till att addera copywriting, en ny AI-tjänst (Klingit AI Bee) och komplett kreativ leverans samtidigt som de expanderat till Finland.

Målsättningen för nästa år är fortsatt tillväxt, inte minst inom löpande kreativ produktion och nya tjänster inom generativ AI där Klingit ser stor potential. Planen är även att se över möjligheter till fortsatt geografisk expansion för att möta kundefterfrågan.

– Det känns som att hela marknadsföringsvärlden är inne i ett paradigmskifte med alltifrån AI till nya konsultkonstellationer. Min bild är att det kommit in en ny generation marknadschefer som driver mycket av utvecklingen och vill jobba på ett annat sätt än tidigare. Det tror jag är en utveckling som passar oss, säger Anders Ringstedt.

Anders Ringstedt, vd på Klingit