Klingit köper norska Graphiq: “Gemensam vilja att förändra byråvärlden”

Genom förvärvet av Oslo-baserade Graphiq tar Klingit ett ordentligt kliv in på den norska marknaden.

Graphiqs vd Jakob Palmers och Klingits vd Anders Ringstedt.

Efter avslutade förhandlingar står det nu klart att Klingit förvärvar det norska creative tech-bolaget Graphiq. Graphiq grundades 2015 och föddes likt Klingit ur en frustration över hur byråmarknaden fungerar. Bolaget har sedan start utvecklat en digital plattform för att matcha frilansande kreatörer med rätt kunder. Köpeskillingen består av en blandning av kontanter och aktier.

Graphiq har 150 aktiva kunder och omsatte det senaste året 16 miljoner norska kronor. Bolaget har sex anställda och ett nätverk med 120 designers, varav en majoritet är norska. På kundlistan finns alltifrån storbolag som Telenor och Orkla till startups som reMarkable og Carbon Crusher.

– Klingit och Graphiq har befunnit sig på parallella resor där vi försökt förändra en byråmodell vi båda anser vara förlegad. Genom förvärvet får vi tillgång till världsledande kreatörer samtidigt som Graphiqs kunder kan använda vår plattform och leveransmodell. På så sätt tar vi tillvara på båda bolagens allra starkaste sidor och vi ser många synergier, säger Klingits vd Anders Ringstedt.

Som ett bolag kommer Klingit och Graphiq få möjlighet att hantera både fler och större kunduppdrag. Framöver kommer Graphiqs varumärke över tid fusioneras in i Klingit. Grundarna Jakob Palmers och Erik Sandsmark kommer att finnas kvar i bolaget och jobba med att utveckla Klingit på den norska marknaden.

– Vi har haft koll på varandra i ett par år och när jag träffade Anders, Teddy och Rikard klickade vi direkt. Vi delar samma vision och har en gemensam syn på hur vi vill utveckla bolagen för att bli mer effektiva och höja kvaliteten. När vi nu samlas under samma tak får vi ännu större möjlighet att driva förändring, säger Graphiqs ena medgrundare Jakob Palmers.

Klingit har sedan starten 2021 haft en uttalad ambition om att växa internationellt. Efter förvärvet av Graphiq och expansionen till Finland är de två första internationella stegen nu tagna. Nu ligger fokus på att växa än mer på de befintliga marknaderna och så småningom på fler internationella marknader.

– Redan för några år sedan fanns planer på att expandera internationellt men vi insåg att vi behövde bygga en stabilare grund för att ta ett så stort steg. Sedan dess har vi tagit ordentliga kliv och kan konstatera att grunden nu finns på plats. Nu har vi en riktigt bra plattform för att växa oss större och starkare, säger Rikard Hegelund, grundare och styrelseordförande på Klingit.