Klingit anställer ny CMO – ska skala upp tillväxten

Den kreativa produktionstjänsten Klingit anställer Elin Moritz som ny chief marketing officer. “I tidigare roller har jag själv anlitat dem och känt att det är så här en kreativ partner borde fungera” säger hon.

Efter sommaren ansluter Elin Moritz som ny Chief Marketing Officer på Klingit.

På fyra år har den kreativa produktionstjänsten Klingit etablerat sig som en given spelare i den svenska marknadsföringsvärlden. Nu anställer de Elin Moritz som ny chief marketing officer. Hon kommer närmast från en tjänst som marketing director på fintechbolaget Treyd och har tidigare i karriären haft flera ledande positioner inom fintech- och IT-branschen. På Klingit efterträder Elin Moritz grundaren Rikard Hegelund som går tillbaka till en tjänst som arbetande styrelseordförande.

– Det är en drömroll på ett grymt spännande bolag, jag är mycket imponerad av tjänsten och av gänget på Klingit. I tidigare roller har jag själv anlitat Klingit och det första som slog mig var att det är så här en kreativ partner borde fungera. Jag ser fram emot att ta med mig kundperspektivet in i bolaget och bidra till fortsatt tillväxt, säger Elin Moritz, ny CMO på Klingit.

Trots tuffa marknadsförutsättningar befinner sig Klingit i en period av kraftig tillväxt. Nyligen breddade de sitt erbjudande från design till fullskaliga kreativa tjänster och tog samtidigt klivet in i Finland. Som CMO kommer Elin Moritz att ansvara för varumärkesarbete och marknadsföringsstrategi med inriktning på fortsatt tillväxt.

– Elins erfarenhet från digitala bolag i snabb tillväxt passar perfekt för oss. Att hon dessutom är tidigare kund gör att hon vet vilka behov marknaden har och vilka knutar vi kan lösa åt dem. Det känns väldigt bra att kunna välkomna henne till Klingit, säger Anders Ringstedt, vd på Klingit.

Klingit är en prenumerationstjänst för kreativ produktion. På bolagets plattform får kunderna hjälp med produktion, hantering och implementering av alla typer av kreativa enheter. På kundlistan finns bolag som Foodora, Sharp, Schibsted och Widerlöv. Klingit utmanar den traditionella byråvärlden och gör det enklare, smidigare och mer effektivt få kreativitet och webbutveckling producerad med hög kvalitet. Elin Moritz tillträder sin tjänst efter sommaren.