Så långsamma är hemsidorna i ditt län
Skånska företags hemsidor tar i snitt längst tid att ladda i Sverige medan bolag i Värmland och Jämtland lyckas bäst med att bygga snabba hemsidor enligt en ny studie från Klingit. "Skillnaderna mellan regionerna är stora, säger Anders Ringstedt", VD på Klingit, i en kommentar.
Svenska hemsidor är en del av den digitala infrastrukturen och används dagligen av miljontals besökare till företag, organisationer och myndigheter. Den digitala upplevelsen och kvaliteten skiljer sig dock mycket åt mellan olika svenska län.
Klingit har analyserat hur lång tid det tar innan hemsidor för de största företagen i samtliga län i Sverige laddar innehåll. Resultatet visar att det finns stora regionala skillnader.
– Skånska företags hemsidor laddar långsammast i Sverige, säger Anders Ringstedt. Snabbast går det i Jämtland och Värmland. Det handlar om relativt stora skillnader.
Enligt Anders Ringstedt leder det, förutom en sämre digital upplevelse och minskat antal affärer, även till en negativ bild av varumärket.
– Kunder är vana vid snabb respons och väldesignade hemsidor. Företag som inte hänger med tappar mot konkurrenterna och deras tjänster upplevs som sämre. Detta bidrar även till slöseri med tid då varje sekund extra laddtid också medför ungefär ett manår sammanlagd väntetid i ett län som Skåne om man räknar på tio hemsidebesök per dag och invånare.
De snabbast laddande hemsidorna i undersökningen tillhör företagen Geely, Thule och Sunpine.
– Det är garanterat resultatet av medvetna, långsiktiga satsningar på digital infrastruktur, säger Anders Ringstedt. En välbyggd, ändamålsenlig hemsida skapas inte av sig själv.
Det är svårt att peka ut en orsak till att det skiljer sig åt så pass mycket, enligt Anders Ringstedt. Hemsidor varierar generellt mycket i kvalitet och de som funnits med länge är ofta byggda för en annan tid och dessutom om- och tillbyggda flera gånger.
– Såväl beställar- som utförarkompetens kring digitala tjänster varierar kraftigt. Sedan har olika organisationer olika mycket fokus på digitala kanaler och även olika förutsättningar att satsa på detta.
För att hjälpa företag förbättra sin digitala närvaro har Klingit tagit fram en helt ny tjänst som gör det billigare, snabbare och enklare att skapa en ny hemsida. Tjänsten är byggd för att hemsidorna ska laddas snabbt och hålla hög kvalitet.
– Vi har byggt en gedigen och standardiserad grund som vi har i botten när vi implementerar hemsidor åt våra kunder. Kunden får en unik, snygg och funktionell hemsida men behöver inte betala för hela utvecklingskostnaden, säger Anders Ringstedt. Genom att göra det enklare och billigare att skapa bra hemsidor hoppas vi hjälpa till att förbättra situationen framåt.
I undersökningen ingår Sveriges 400 största företag. Klingit har tittat på fyra vanliga hastighetsmått i analysen, dels svarstid, tid tills första bild och text visas, tid tills sidans största innehåll visas och tid tills hela sidan är laddad.
Nyckelord
Kontakter
Thomas NilssonPresskontakt
Tel:0735586581thomas.nilsson@fuzepr.seBilder
Länkar
Om Klingit
Klingit är en innovativ prenumerationstjänst för all sorts kreativ produktion ett företag kan tänkas behöva. Från att skapa en visuell identitet, copy, hemsida, varumärkesrådgivning, annonser, presentationer eller rörligt innehåll för sociala medier. På kundlistan finns bolag som Foodora, Sharp, Schibsted och Widerlöv. Klingit utmanar den traditionella byråvärlden och gör det enklare, smidigare och mer effektivt få kreativitet och webbutveckling producerad med hög kvalitet.
Följ Klingit
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Klingit
Klingit köper norska Graphiq: “Gemensam vilja att förändra byråvärlden”20.8.2024 16:27:43 CEST | Pressmeddelande
Genom förvärvet av Oslo-baserade Graphiq tar Klingit ett ordentligt kliv in på den norska marknaden.
Trots tuff marknad – Klingit växte med 65 procent28.6.2024 10:01:36 CEST | Pressmeddelande
Stark försäljning till både befintliga och nya kunder ledde till att den kreativa produktionstjänsten Klingit ökade sin omsättning från 22,4 till 37,1 miljoner kronor.
Lime lanserar ny visuell identitet och ny webb med hjälp av Klingit3.6.2024 16:21:22 CEST | Pressmeddelande
Det snabbväxande kundhanteringsbolaget Lime lanserar ny visuell identitet och ny webbsida, framtagna av Klingit.. Lina Andolf-Orup, CMO på Lime, ser det nya varumärket som en uppdatering för att bättre återspegla Limes erbjudande idag.
Klingit anställer ny CMO – ska skala upp tillväxten13.5.2024 09:47:33 CEST | Pressmeddelande
Den kreativa produktionstjänsten Klingit anställer Elin Moritz som ny chief marketing officer. “I tidigare roller har jag själv anlitat dem och känt att det är så här en kreativ partner borde fungera” säger hon.
Klingit breddar erbjudandet och expanderar till Finland21.2.2024 12:42:12 CET | Pressmeddelande
Trots en tuff konjunktur fortsätter det kreativa tjänsteföretaget Klingit att växa. Nu går Klingit in i en ny fas där de breddar sitt erbjudande från design till fullskalig kreativitet. Samtidigt öppnar de upp kontor i Finland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum