Ett transportsystem redo för framtiden
Trafikverket redovisade idag uppdraget från regeringen att ta fram ett inriktningsunderlag för den långsiktiga infrastrukturplaneringen. Trafikverket lyfte bland annat behovet att prioritera underhåll, åtgärder för att möta omvärldsutmaningar och tillvarata moderniseringsmöjligheter, samt olika sätt att stärka kostnadskontrollen.
Inriktningsunderlaget utgör en grund för ekonomiska ramar och prioritering av åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen inför en kommande infrastrukturproposition.
− Vi kan konstatera att utmaningarna är många, exempelvis omställning till fossilfrihet, förändrat klimat och allt mer extremt väder, ökande kostnader för att bygga och underhålla samt det allt osäkrare omvärldsläget, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör.
Rusta, effektivisera och modernisera infrastrukturen
Avgörande för framtidens tillgänglighet är hur vi underhåller och utnyttjar den infrastruktur vi redan har.
− Att underhålla vår befintliga anläggning prioriteras framför nyinvesteringar i det underlag vi nu lämnar, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör. Ett nytt signalsystem i den svenska järnvägen måste införas annars får det extrema konsekvenser och järnvägen kan sluta fungera, fortsätter Roberto.
Trafikverket pekar också i inriktningsunderlaget på hur tillgängligheten i transportsystemet kan öka genom ett effektivare utnyttjande av infrastrukturen, och genom att tillvarata möjligheterna med elektrifiering, digitalisering och automatisering.
Klimat- och trafiksäkerhetsmål, klimatförändringar och yttre hot
För att klara klimatmålen långsiktigt är en fortsatt snabb elektrifiering viktigast, och för att nå trafiksäkerhetsmålen behövs bland annat mötesseparerade vägar och hastighetsövervakning. Det kommer också att krävas intensifierade åtgärder för att minska konsekvenser vid extremväder.
− Vi behöver bygga en starkare beredskap för en fungerande transportinfrastruktur i kris och kommer behöva öka vår förmåga att agera tillsammans med andra aktörer, vilket vi också redovisat i våra underlag idag, säger Roberto Maiorana.
Prioriteringar krävs – beslut om satsningar när kostnader och nyttor är väl utredda
Som tidigare har lyfts fram, kommer antalet objekt som redan finns i gällande nationell plan, att påverka utrymmet för kommande planperioder. Därför kommer planrevideringarna att kräva mycket hårda prioriteringar.
För att säkerställa ökad samhällsekonomisk effektivitet är det viktigt att beslut om objekt fattas först när kostnader och nyttor är väl utredda. Omprövning behöver också göras av objekt om nyttor, tid och kostnad förändras väsentligt.
− Trafikverket arbetar också intensivt för att effektivisera och minska kostnaderna för att bygga och underhålla infrastruktur, säger generaldirektör Roberto Maiorana. I hela branschen finns möjlighet att vara mer effektiva och genom det frigöra medel, fortsätter han.
Arbetet med inriktningsunderlaget har utgått från en trafikslagsövergripande analys, där väg, järnväg, luft- och sjöfart ingår. Samtidigt som Trafikverket överlämnar inriktningsunderlaget till regeringen, går underlaget på extern remiss.
Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för perioden 2026–2037
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket höjer förmågan att hantera händelser på vägarna inför vintern6.11.2024 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Inför stundande vinter har Trafikverket lämnat över uppdraget till regeringen där vi redogör för förbättringsåtgärder och en handlingsplan för förbättrad vinterväghållning.
Generaldirektören firade fyra nya körfält31.10.2024 07:20:11 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen besökte Trafikverkets generaldirektör vägbyggnationen E18 Köping-Västjädra i Västmanland. Vägsträckan byggs om till ny motorväg med två körfält i vardera riktningen. 75 procent av sträckan har nu öppnat upp för trafik— ett helt år tidigare än planerat.
Ökad trafikering på rangerbangården i Ånge30.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Ökad trafikering i framtiden på rangerbangården i Ånge gör att den behöver utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Rapporten redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.
Regeringsuppdrag om åtgärder för stärkt järnvägsunderhåll går i mål22.10.2024 09:02:19 CEST | Pressmeddelande
Igår lämnade Trafikverket in en tredje och sista rapport till regeringen för uppdraget att redovisa åtgärder för ett stärkt järnvägsunderhåll. Av rapporten framgår att järnvägsunderhållets omfattning fortsätter öka och att den operativa förmågan stärkts.
Trafikverket rustar upp Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås 2025–202715.10.2024 09:00:09 CEST | Pressmeddelande
Under åren 2025–2027 utför Trafikverket stora underhålls- och investeringsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena kommer att innebära kapacitetsbegränsningar och förändrade resmönster.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum