Härnösands stift får tre nya präster

Söndag den 21 januari viger Eva Nordung-Byström tre präster till tjänst i Svenska kyrkan och Evangeliska fosterlandsstiftelsen. Det sker vid en högtidlig gudstjänst i Härnösands domkyrka.

Högtiden i Härnösands domkyrka kan följas via webbsändning. Foto: Lena Vik

Vad har en logoped, en studievägledare och en som sätter plantor gemensamt? Jo, alla tre har bytt yrkesbana och ska vigas till präster. Här är de nya medarbetarna som gjort verklighet av sin kallelse.

Malin Kling, 43 år, vigs till präst och ska börja arbeta i Sydöstra Jämtlands pastorat. Hon är uppväxt i Stockholm och bosatt i Östersund. Hon har en bakgrund som logoped och har arbetat 13 år med det.

Albin Norberg, 25 år, vigs till präst för tjänst inom EFS (Evangeliska fosterlandsstiftelsen) och ska börja arbeta i EFS i Östersund. Han är uppväxt i Överhörnäs, men flyttade till Uppsala i samband med studierna. Han har tidigare arbetat som studievägledare och pastor.

Elias Forsberg, 24 år, vigs till präst för tjänst inom EFS (Evangeliska fosterlandsstiftelsen) och ska börja arbeta i EFS i Örnsköldsvik. Han är uppväxt i Örnsköldsvik, men har bott de senaste 4,5 åren i Uppsala. Han har tidigare sommarjobbat som plantsättare och ledare för konfirmander.

Det finns bara ett prästämbete i Svenska kyrkan. De som prästvigs för Svenska kyrkan och Evangeliska fosterlandsstiftelsen (EFS) vigs tillsammans i respektive stift. En EFS-präst kan dock inte få fast tjänst som präst i Svenska kyrkan, förutom i en samarbetskyrka. Man vigs till tjänst som präst i EFS.

Högtiden webbsänds
Den som inte kan vara på plats i domkyrkan har möjlighet att följa präst- och diakonvigningen den 21 januari klockan 11.00 via webbsändning: https://svenskakyrkan.se/harnosand/live

Önskas pressbilder från vigningsgudstjänsten, kan det ordnas.

Kontakt för intervju med kandidaterna kan förmedlas
av Maria Eddebo Persson, kommunikatör, 072 – 745 78 50

Fakta: EFS är en missionsrörelse inom Svenska kyrkan. EFS är alltså en del av Svenska kyrkan och delar samma tro och lära men genom en egen organisation och ekonomi. EFS är byggt på föreningsstruktur. Missionsföreningarna driver arbete lokalt som till största del är ideellt. Det finns också ett flertal samarbets- och samverkanskyrkor där en missionsförening eller EFS-grupp driver en lokal kyrka i samarbete med en församling inom Svenska kyrkan.