M Sverige

Riksdagsutskott uppmanas påskynda beslut om EU-lag för fordonsdata

Dela

Fyra samverkande bransch- och intresseorganisationer kring bilen och bilismen har tillsammans ökat trycket ytterligare på svenska politiker att agera för en sektorsspecifik, vertikal, EU-datalagstiftning kring bilens digitala innehåll. Det är en kompletterande, skärpt, lagstiftning till EU:s regelverk för digitala tjänster och handel.

Inför riksdagens terminsstart har ledamöterna i trafik- och näringsutskotten ”mailbombats” med uppmaningen att, via sina nationella kanaler och Europaparlamentariker, påskynda beslutsprocessen i Bryssel för en sektorsspecifik datalagstiftning för rättvis tillgång till fordonsdata.

I nuläget finns det ett väl utrett och robust förslag till en sektorsspecifik datalagstiftning för fordonsdata på EU-kommissionens bord, men där ligger det alltjämt kvar. Något som våra europeiska samarbetsorganisationer före jul uppmärksammade för kommissionens president Ursula von der Leyen, säger Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige, som tillsammans med Svenska Fordonsbranschen, Däckspecialisternas Riksförbund, FKG och Däckbranschen, driver frågan om rättvis tillgång till fordonsdata.

Vårt och våra europeiska samarbetsorganisationers mål är att ha en lagstiftning på plats innan den nuvarande mandatperioden i Europarlamentet går ut i mars. Skulle inte så ske är risken stor att arbetet tvingas att börja om från början med nya politiska förutsättningar samtidigt som den tekniska utvecklingen sprungit i väg ytterligare. Allt med negativa konsekvenser för de intressen som vi företräder, tredje man som bilägare, verkstäder och leverantörer, fortsätter Caroline Drabe.

Bilens digitala innehåll, fordons- och kundgenererade data, brukar benämnas för ”det nya svarta guldet” och innebär stor makt, såväl kommersiell som teknisk, för den som har tillgång till den. Därför är en sektorsspecifik EU-datalag viktig. För bilägare reglerar den valfrihet sett till tjänster, för bil- och däckverkstäder med leverantörer friare konkurrens och för fordonsindustrins stora leverantörsled innovation.

Eftersom Sverige inte bara är ett bilberoende land, utan även har tre inflytelserika fordonstillverkare, är frågan även nationellt viktig om rättvis tillgång till fordonens data för valfrihet, konkurrens och innovation.

Nyckelord

Kontakter

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing4.10.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye