Hyresgästföreningen Riksförbundet

Ekonomin och hyran stort fokus för hyresgästerna under året 2023

Dela

Hyresgästernas tuffa ekonomiska situation visar sig när Hyresgästföreningen sammanfattar vad medlemmarna hört av sig om under året 2023. Sedan 2021 har andelen medlemmar som hör av sig om hyresförhandlingen ökat med 79 procent.

- Många hyresgäster har en pressad ekonomisk situation. Det är fler och fler medlemmar som hör av sig till oss om frågor som rör hyran och hyresförhandlingar. Det finns en oro när fastighetsägare kommer med krav om hyreshöjningar man kanske inte har råd med, säger Johanna Lundmark kommunikatör på hyresgästföreningens servicecenter.

Av de över 300 000 kontaktar som Hyresgästföreningens servicecenter under året tagit emot är drygt en tredjedel av dessa om juridisk rådgivning/förhandlingsfrågor. Cirka 21500 av samtalen rör förhandling av hyran - sedan 2021 har frågan ökat med 79 procent.

Ett skifte har också skett när det gäller ärenden som går till hyresgästföreningens regioner. Där har frågor om brister alltid legat högst upp som den vanligast förekommande ärendetypen. 2023 ändrades detta till att ”Frågor om utgående hyra” var den största frågan.

Hyresgästernas fokus 2023

Topp tio vanligaste ämnena hyresgästföreningen medlemmar undrar över under 2023. Under respektive rubrik finns en förenklad förklaring av innebörden.

1. Brister. 
Exempelvis att något gått sönder i lägenheten, trapphuset, på gården eller i gemensamma utrymmen. Hur lång tid har hyresvärden på sig att åtgärda och vilka krav kan hyresgästen ställa?

2. Frågor om utgående hyra. 
Rör hyressättning och hyresförhandling. Är hyran verkligen förhandlad och rimlig, stämmer informationen som hyresvärden skickat ut osv.

3. Hyresgästens skadeståndsansvar. 
När kan hyresgästen bli skyldig att betala för en skada och är kravet hyresgästen fått från hyresvärden riktigt?

4. Ändring av hyresvillkor. 
Hyresvärd eller hyresgäst vill göra ändringar av boendevillkor.

5. Hyresavtalet. 
Är de punkter som står i hyresavtalet riktiga och vad bör ingå i ett avtal.

6. Annat.
Övriga ärenden som inte passar in i de andra ärendetyperna.

7. Lägenhetens skick. 
Brister av olika slag men kan även röra underhåll – tapeter, målning, golv och renovering.

8. Störningar. 
Hur mycket ljud ska en hyresgäst behöva tåla från sina grannar och vad ska man göra om en granne orsakar störningar?

9. Hyresgästens uppsägning
Vad behöver man tänka på när hyresgästen vill säga upp sitt avtal? Hur lång uppsägningstid gäller osv.

10. Förlängning av hyresavtal enligt 46 §
Rör frågor om uppsägning där hyresgästen blir uppsagd av sin hyresvärd med ordinarie uppsägningstid – tre månader.

Kontakter

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Riksförbundet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Riksförbundet

Hyresgästföreningen välkomnar regeringens beslut om förlängt tillfälligt bostadsbidrag. Vill nu se permanent höjning22.3.2024 09:16:56 CET | Pressmeddelande

I onsdags larmade Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset om den tuffa situationen för ekonomiskt utsatta familjer i Sverige. Organisationerna gick fram med fyra gemensamma krav på politiken för att öka dessa familjers möjlighet att tillgodose sina barns grundläggande behov. Ett av kraven var förlängning av det tillfälliga bostadsbidraget. Idag meddelar Tidöpartierna att de vill förlänga det tillfälliga tilläggsbidraget till barnfamiljer med bostadsbidrag till och med den 31 december 2024.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 08:54:20 CET | Pressinbjudan

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye