Lidls priser en femtedel lägre än branschens
En familj på fyra personer kan spara upp till 29 000 kr om året genom att handla på Lidl. Detta enligt en rapport där Lidls positiva påverkan på livsmedelsmarknaden i Sverige de senaste 20 åren analyserats.* Av rapporten framgår bland annat att Lidl Sveriges priser ligger i snitt 21,5 procent lägre än branschen.
Beräkningarna i rapporten visar att kunder som handlat all sin mat på Lidl i Sverige sparat mellan 9 000 och 29 000 kronor per år beroende på hushållets storlek.
Analysen visar att Lidl håller lägre priser i jämförelse med genomsnittet för branschen. Genom att jämföra en matvarukorg hos andra aktörer i branschen (PRO:s varukorg) med en liknande hypotetisk matvarukorg från Lidl mellan 2015 och 2022, visar analysen att priset för Lidls varukorg har legat mellan 18 och 24 procent lägre än branschens (i genomsnitt 21,5 procent lägre). När inflationen och marknadspriserna ökade som mest under 2022 höll Lidl ner sina priser, vilket den utplanade gula kurvan visar.
En beräkning som gjordes baserat på åtta år, 2015–2022, visar att en familj med två småbarn skulle ha sparat drygt 202 000 kronor om de handlat all sin mat på Lidl. En summa som nästan motsvarar en kontantinsats till en bostad för 1,5 miljoner kronor.
– Det är relevant information som beräkningarna visar. Det stärker oss i vårt dagliga arbete att prisvärda livsmedel är betydelsefulla och kan till och med vara avgörande för många människors privatekonomi, säger Martin Kauffner, ekonomidirektör på Lidl Sverige.
Rapporten visar även på vilket sätt Lidl har en påverkan på den bredare ekonomin – kallad ekonomisk effekt. Denna beräknas genom att analysera den direkta, indirekta och inducerade påverkan. Enligt ett beräkningsexempel för 2020 uppgick Lidls totala ekonomiska effekt till den bredare svenska ekonomin till totalt cirka 24 miljarder kronor, varav 12 miljarder kommer från fastigheter och anläggningar som Lidl investerat i under de 20 åren som företaget har varit verksamt i Sverige.
– Efter 20 år ser vi tydligt att vår långsiktiga satsning att växa med fler butiker har varit betydelsefull för den svenska marknaden. Det är ett styrkebesked för framtiden att fortsätta växa, bidra till fler sysselsättningstillfällen och erbjuda fler kunder mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Martin Kauffner.
*) Rapporten är framtagen av revisions- och rådgivningsföretaget PwC på uppdrag av Lidl. Syftet med uppdraget har varit att analysera Lidls påverkan på den svenska livsmedelsmarknaden under sin tid i Sverige. Studien har inte syftat till att på ett heltäckande sätt belysa all påverkan Lidl har eller har haft på det svenska samhället.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Dokument
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Sverigepremiär för prisbelönt ny grönsak hos Lidl7.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den prisbelönta grönsaken zucchiolo har nu Sverigepremiär hos Lidl. Som en mix av zucchini och gurka, fast rund som en pumpa, har den en given plats på sommarens grillkvällar. Dessutom har den svenskodlade coctailkvisttomaten Lil-T äntligen landat i butikshyllorna. Och prissänkningen med tolv procent på frukt och grönt en gång i veckan fortsätter.
Lidl och Ätbart växlar upp arbetet med matsvinn29.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Livsmedelskedjan Lidl och den ideella föreningen Ätbart inleder ett samarbete för att minska matsvinnet och bistå människor i socioekonomisk utsatthet.
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum