Lidls priser en femtedel lägre än branschens
En familj på fyra personer kan spara upp till 29 000 kr om året genom att handla på Lidl. Detta enligt en rapport där Lidls positiva påverkan på livsmedelsmarknaden i Sverige de senaste 20 åren analyserats.* Av rapporten framgår bland annat att Lidl Sveriges priser ligger i snitt 21,5 procent lägre än branschen.

Beräkningarna i rapporten visar att kunder som handlat all sin mat på Lidl i Sverige sparat mellan 9 000 och 29 000 kronor per år beroende på hushållets storlek.
Analysen visar att Lidl håller lägre priser i jämförelse med genomsnittet för branschen. Genom att jämföra en matvarukorg hos andra aktörer i branschen (PRO:s varukorg) med en liknande hypotetisk matvarukorg från Lidl mellan 2015 och 2022, visar analysen att priset för Lidls varukorg har legat mellan 18 och 24 procent lägre än branschens (i genomsnitt 21,5 procent lägre). När inflationen och marknadspriserna ökade som mest under 2022 höll Lidl ner sina priser, vilket den utplanade gula kurvan visar.

En beräkning som gjordes baserat på åtta år, 2015–2022, visar att en familj med två småbarn skulle ha sparat drygt 202 000 kronor om de handlat all sin mat på Lidl. En summa som nästan motsvarar en kontantinsats till en bostad för 1,5 miljoner kronor.

– Det är relevant information som beräkningarna visar. Det stärker oss i vårt dagliga arbete att prisvärda livsmedel är betydelsefulla och kan till och med vara avgörande för många människors privatekonomi, säger Martin Kauffner, ekonomidirektör på Lidl Sverige.
Rapporten visar även på vilket sätt Lidl har en påverkan på den bredare ekonomin – kallad ekonomisk effekt. Denna beräknas genom att analysera den direkta, indirekta och inducerade påverkan. Enligt ett beräkningsexempel för 2020 uppgick Lidls totala ekonomiska effekt till den bredare svenska ekonomin till totalt cirka 24 miljarder kronor, varav 12 miljarder kommer från fastigheter och anläggningar som Lidl investerat i under de 20 åren som företaget har varit verksamt i Sverige.
– Efter 20 år ser vi tydligt att vår långsiktiga satsning att växa med fler butiker har varit betydelsefull för den svenska marknaden. Det är ett styrkebesked för framtiden att fortsätta växa, bidra till fler sysselsättningstillfällen och erbjuda fler kunder mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Martin Kauffner.
*) Rapporten är framtagen av revisions- och rådgivningsföretaget PwC på uppdrag av Lidl. Syftet med uppdraget har varit att analysera Lidls påverkan på den svenska livsmedelsmarknaden under sin tid i Sverige. Studien har inte syftat till att på ett heltäckande sätt belysa all påverkan Lidl har eller har haft på det svenska samhället.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Dokument
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl öppnar butik i Hyllie, Malmö12.3.2025 09:54:25 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl öppnar ny butik i Malmö – med ambitionen att slå upp portarna 2028. Den kommer att ligga på markplan i ett nytt mobilitetshus i den växande stadsdelen Hyllie.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött7.3.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Lidl Sverige först bland svenska dagligvarukedjor med fossilfria transporter till alla butiker6.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har som första rikstäckande dagligvarukedja i Sverige infört fossilfria transporter mellan sina centrallager och butiker i hela landet. Detta uppnådda mål markerar en viktig milstolpe i livsmedelskedjans klimatarbete att nå nettonollutsläpp 2050. - På Lidl arbetar vi hela tiden med innovativa sätt att minska vår klimatpåverkan, och att nu vara först i Sverige med fossilfria transporter mellan lager och butik i hela landet är ett starkt bevis på vårt långsiktiga engagemang, säger Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige.
Skarpt pris, vass kvalitet: knivset från Lidl imponerar i nytt test28.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Knivar är många kockars bästa vän i köket. Ju dyrare desto bättre – eller? Lidls knivset från Livarno home kammade hem en delad andraplats med imponerande 4 av 5 poäng, trots att de var bland de billigaste i testet. Juryns utlåtande löd: "Snygga knivar som känns bra i handen. De är lagom tunga och träskaftet gör att greppet blir bra."
Lidl Sverige skänker tillsammans med sina kunder 659 444 kr till Sveriges Stadsmissioner21.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige, tillsammans med sina kunder, har genom kampanjen "Magiska jultider" samlat in 659 444 kronor till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Insamlingen genomfördes under november och december 2024 genom försäljning av två tillfälliga artiklar i sortimentet samt möjlighet för kunder att donera i kassan. De insamlade medlen går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners arbete med att stötta utsatta familjer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum