Resestipendier ger lärare ny möjlighet till fortbildning

För att ge lärare möjlighet att fortbilda sig har Natur & Kultur instiftat tio helt nya resestipendier på vardera 50 000 kronor. De första stipendiemottagarna kommer under 2024 att delta i  internationella konferenser eller ta del av undervisningsmetoder i Finland, Frankrike, Irland, Japan, Norge, Kina, Slovenien och USA.

Lärarna Eva Ahl (Nynäshamn), Oscar Bengtsson (Sundbyberg), Camilla Fischer (Osby), Martin Granbom (Lund), Per Grumert (Lund), Elina Larsson (Täby), Anna Lorentzon (Uddevalla), Ulrihca Malmberg (Stockholm), Heléne Nyrén (Malmö), Ann Svensson (Lilla Edet), tilldelas Natur & Kulturs nya resestipendium på 50 000 kronor vardera. Privata foton.

– Stipendiet är en jättefin möjlighet att fortsätta utvecklas som lärare. Lektionerna och terminerna går fort och det är otroligt inspirerande att få chansen att komma till nya platser och få nya intryck och perspektiv på sådant som vi möter varje dag i vår skolvardag, säger Oscar Bengtsson, en av de som fått stipendiet.

De tio stipendierna kommer att användas för deltagande i internationella konferenser eller för att besöka skolor och ta del av undervisningsmetoder i Finland, Frankrike, Irland, Japan, Norge, Kina, Slovenien och USA. Mer än 200 ansökningar kom in under 2023, som var det första året stipendierna utlystes.

– Det gläder oss att så många lärare vill fortbilda sig genom internationellt utbyte. Natur & Kultur är en stiftelse som ska inspirera till utbildning och bildning och vi tror och hoppas att den här möjligheten till fortbildning kommer gagna en positiv kunskapsutveckling inom svensk skola, säger Per Almgren, vd på Natur & Kultur.

Ansökan till 2025 års resestipendium är öppen 15 augusti – 15 oktober 2024.

Stipendiet ska användas för att ta del av praktiska undervisningsmetoder utomlands eller för att delta i internationella konferenser. Syftet är att erbjuda lärare en ny möjlighet till fortbildning och därmed stärka undervisningen i den svenska skolan. Stipendiet kan sökas av verksamma lärare från förskola till vuxenutbildning. Läs mer på nok.se/resestipendium

Aktuella stipendiemottagare:

Eva Ahl, lärare i matte, NO, teknik på Svandammsskolan i Nynäshamns kommun (mellanstadiet), besöker tillsammans med en kollega en skola i Sentjur i Slovenien som de inlett ett samarbete med kring hållbarhetsfrågor. De kommer att delta i skolans verksamhet, presentera sitt egna, dubbelt prisbelönta hållbarhetsarbete, få inspiration samt skapa globala samhörighetsband och därigenom fördjupa skolans hållbarhetsarbete.

Oscar Bengtsson, lärare i företagsekonomi och samhällskunskap på Stiftelsen Viktor Rydbergs Skolor i Sundbyberg (gymnasiet) reser till Chengdu i Kina för att delta i den internationella konferensen ICAIE om artificiell intelligens i utbildning. Syftet är att öka förståelsen för AI och hur skolan ska ta sig an frågor om AI.

Camilla Fischer, lärare på vård- och omsorgsprogrammet i Osby kommun, besöker tillsammans med två kollegor Sunvillage International Health and Welfare College i Gifu, Japan, för att utbyta pedagogiska och didaktiska undervisningsmetoder i vård- och omsorgsundervisning. Resan kommer även att ge förutsättningar att utbyta innovativa digitala lösningar, dels i undervisningen, dels i vård och omsorg.

Martin Granbom, lärare i biologi på gymnasieskolan Spyken, Lunds kommun, reser till Kalifornien, USA för en konferens för biologilärare. Syftet är att delta i workshops och laborationer, pröva ny laborationsutrustning och diskutera bedömning av laborationer och inlämningsuppgifter. Han ska också delta i diskussioner om hur man kan effektivisera inlärningen av faktakunskaper för att på så vis bli bättre på att föra nyanserade resonemang.

Per Grumert, lärare i sociologi på Polhemskolan i Lund (gymnasiet), reser med tre kollegor till sociologikonferensen Southern Sociological Society, SSS, i USA. Konferensens fokus på forskning, utbildning och skola ger möjlighet att utveckla deras pågående forskningsprojekt: Erfarna lärare studerar erfarna lärares praktiker. Om lärares tysta kunskap i undervisningens praktiker.

Elina Larsson, lärare och forskare i hem- och konsumentkunskap, verksam bland annat vid Skarpängsskolan i Täby kommun (högstadiet), reser till Irland för att delta i en världskongress om konsumentkunskap med projektet Global Bread: International Federation for Home Economic, IFHE Resan till världskongressen ökar det globala och nationella samarbetet inom skola och utbildning, samt förbättrar både lärarpraktik och forskning inom ämnet.

Anna Lorentzon, introduktionsprogrammet i Uddevalla (gymnasiet) ska besöka gymnasieskolan Lycée Stanislas, i Wissembourg, Frankrike. Syftet är att få ökad kunskap om det specialpedagogiska arbetet runt elever i behov av särskilt stöd i samband med den franska motsvarigheten till arbetsplatsförlagt lärande inom yrkesutbildningen. Kunskapen förväntas bidra till utveckling av det specialpedagogiska fältet i svensk gymnasieskola.

Ulrihca Malmberg, lärare i geografi på Södra Latins gymnasium i Stockholm stad, reser till Palm Springs i USA för att delta i en världskonferens om användandet av geografiska informationssystem. Det handlar främst om hur geografiska analyser kan användas för att analysera och förklara viktiga samhällsfrågor. Förhoppningen är att detta ska främja en mer elevaktiv, relevant, aktuell och samhällsnära undervisning i geografi.

Heléne Nyrén, lärare i SO på Oxievångsskolan ska tillsammans med sex kollegor från tre olika skolor i Malmö stad besöka Utyöa och Voksenåsen i Norge, platser där arbete för demokrati och allas lika värde sker. Syftet är att lära mer om hur man arbetar för att främja demokrati och motverka antisemitism och rasism i vårt grannland, vilket kan användas i skolans arbete här i Sverige.

Ann Svensson, speciallärare på Tingbergsskolan i Lödöse (grundskola), Lilla Edets kommun, ska tillsammans med fyra kollegor besöka Degerö skola i Helsingfors för att ta del av finsk specialpedagogik samt samverkan mellan hem och skola. Erfarenheterna kommer bland annat att delas med Sektor bildning i kommunen. Resan är en del av uppdraget att som speciallärare utveckla skolan för ökad måluppfyllelse.

Eva Ahl, lärare i matte, NO, teknik på Svandammsskolan i Nynäshamns kommun får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Hon ska tillsammans med en kollega besöka en skola i Sentjur i Slovenien som de inlett ett samarbete med kring hållbarhetsfrågor.
Oscar Bengtsson, lärare i företagsekonomi och samhällskunskap på Stiftelsen Viktor Rydbergs Skolor i Sundbyberg (gymnasiet) får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Han ska resa till Chengdu i Kina för att delta i den internationella konferensen ICAIE om artificiell intelligens i utbildning. Syftet är att öka förståelsen för AI och hur skolan ska ta sig an frågor om AI.
Camilla Fischer, lärare på vård- och omsorgsprogrammet i Osby kommun, får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Hon ska  tillsammans med två kollegor besköka Sunvillage International Health and Welfare College i Gifu, Japan, för att utbyta pedagogiska och didaktiska undervisningsmetoder i vård- och omsorgsundervisning. Resan kommer även att ge förutsättningar att utbyta innovativa digitala lösningar, dels i undervisningen, dels i vård och omsorg.
Camilla Fischer, lärare på vård- och omsorgsprogrammet i Osby kommun, får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Hon ska tillsammans med två kollegor besköka Sunvillage International Health and Welfare College i Gifu, Japan, för att utbyta pedagogiska och didaktiska undervisningsmetoder i vård- och omsorgsundervisning. Resan kommer även att ge förutsättningar att utbyta innovativa digitala lösningar, dels i undervisningen, dels i vård och omsorg.
Martin Granbom, lärare i biologi på gymnasieskolan Spyken, Lunds kommun, får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Han ska resa till Kalifornien, USA för en konferens för biologilärare. Syftet är att delta i workshops och laborationer, pröva ny laborationsutrustning och diskutera bedömning av laborationer och inlämningsuppgifter. Han ska också delta i diskussioner om hur man kan effektivisera inlärningen av faktakunskaper för att på så vis bli bättre på att föra nyanserade resonemang.
Per Grumert, lärare i sociologi på Polhemskolan i Lund (gymnasiet) får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Han reser med tre kollegor till sociologikonferensen Southern Sociological Society, SSS, i USA. Konferensens fokus på forskning, utbildning och skola ger möjlighet att utveckla deras pågående forskningsprojekt: Erfarna lärare studerar erfarna lärares praktiker. Om lärares tysta kunskap i undervisningens praktiker.
Elina Larsson, lärare och forskare i hem- och konsumentkunskap, verksam bland annat vid Skarpängsskolan i Täby kommun (högstadiet), får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Hon ska resa till Irland för att delta i en världskongress om konsumentkunskap med projektet Global Bread: International Federation for Home Economic, IFHE Resan till världskongressen ökar det globala och nationella samarbetet inom skola och utbildning, samt förbättrar både lärarpraktik och forskning inom ämnet.
Anna Lorentzon, introduktionsprogrammet i Uddevalla (gymnasiet), får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Hon ska besöka gymnasieskolan Lycée Stanislas, i Wissembourg, Frankrike. Syftet är att få ökad kunskap om det specialpedagogiska arbetet runt elever i behov av särskilt stöd i samband med den franska motsvarigheten till arbetsplatsförlagt lärande inom yrkesutbildningen. Kunskapen förväntas bidra till utveckling av det specialpedagogiska fältet i svensk gymnasieskola.
Ulrihca Malmberg, lärare i geografi på Södra Latins gymnasium i Stockholm stad, får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Hon ska resa till Palm Springs i USA för att delta i en världskonferens om användandet av geografiska informationssystem. Det handlar främst om hur geografiska analyser kan användas för att analysera och förklara viktiga samhällsfrågor. Förhoppningen är att detta ska främja en mer elevaktiv, relevant, aktuell och samhällsnära undervisning i geografi.
Heléne Nyrén, lärare i SO på Oxievångsskolan får tillsammans med sex kollegor från tre olika skolor i Malmö stad Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. De ska besöka Utøya och Voksenåsen i Norge, platser där arbete för demokrati och allas lika värde sker. Syftet är att lära mer om hur man arbetar för att främja demokrati och motverka antisemitism och rasism i vårt grannland, vilket kan användas i skolans arbete här i Sverige.
Ann Svensson, speciallärare på Tingbergsskolan i Lödöse (grundskola), Lilla Edets kommun, får Natur & Kulturs nya resestipendium för lärare. Hon ska tillsammans med fyra kollegor besöka Degerö skola i Helsingfors för att ta del av finsk specialpedagogik samt samverkan mellan hem och skola. Erfarenheterna kommer bland annat att delas med Sektor bildning i kommunen. Resan är en del av uppdraget att som speciallärare utveckla skolan för ökad måluppfyllelse.

Om oss

Succéförfattaren Yuval Noah Harari bokaktuell i höst11.4.2024 13:36:39 CEST | Pressmeddelande

Historikern Yuval Noah Harari, känd över hela världen för bästsäljaren Sapiens – en kort historik över mänskligheten (2015), är bokaktuell i höst. Nexus är en sprudlande intelligent betraktelse över en av mänsklighetens mest typiska aktiviteter: att sprida kunskap. Förläggare Anders Bergman: - Natur & Kultur har följt Harari i tio års tid, och det här är hans mest ambitiösa verk sedan Sapiens. Som alla goda historieböcker pekar den rakt in i vår egen tid och närmaste framtid. Den lovar att bli en bok att tänka med för alla som vill veta vart vi ska ta vägen när AI får sitt genombrott. Boken utkommer på svenska och internationellt i september. För vidare frågor, kontakta: Sofia Thermaenius, kommunikationsansvarig sofia.thermaenius@nok.se Anders Bergman, förläggare anders.bergman@nok.se Om boken: De senaste 100 000 årens alla upptäckter, uppfinningar och erövringar har gjort människan enormt mäktig. Ändå befinner vi oss i en existentiell kris. Världen står inför en ekologisk kollaps, män