Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Nya smartare elmätare till MSE:s kunder i Mjölby

Under första halvåret 2024 kommer alla kunder som är anslutna till MSE:s (Mjölby-Svartådalen Energi) elnät i Mjölby att få nya elmätare. Detta kommer bland annat att öppna upp nya möjligheter för kunderna vad gäller att kunna följa sin effekt- och elanvändning.

Foto: Crelle

För att möta framtiden och en växande kommun arbetar MSE, som ingår i Tekniska verken-koncernen, löpande med att förstärka elnätet. Som ett led i detta kommer alla elmätare i MSE:s elnät i Mjölby att bytas ut under 2024, med start i februari. Utbytet sker både för att kunna tillmötesgå kommande myndighetskrav, och med målet att ge kunderna förutsättningar för att enklare kunna hålla kolla på sin effekt- och elförbrukning.

– Det känns väldigt roligt att vi inom kort kommer att påbörja arbetet med att installera nya elmätare i Mjölby. Elförbrukning är ett område där intresset har ökat kraftigt under de senaste åren, och med det också ett ökat behov för kunden av att kunna hålla sig uppdaterad om sin effekt- och elanvändning. Jag hoppas att våra kunder kommer att uppleva detta som ett lyft, säger Jesper Hagbom, vd Elnät, Tekniska verken och MSE.

De nya, smarta, elmätarna är förberedda för att kunden genom en HAN-port ska kunna koppla på funktioner som möjliggör att se sin effekt- och elförbrukning i nära realtid. Detta kan nyttjas för att få bättre kontroll och nya insikter rörande förbrukningen, samt underlättar för klimatsmart elanvändning. Mätarna är även förberedda för att man ska kunna producera egen el, genom att exempelvis ansluta solceller.

– Förutom att kunden själv kommer att få ökade möjligheter att följa och påverka sin effekt- och elanvändning, hjälper informationen från de nya elmätarna oss även i vårt arbete med att analysera användningen i elnätet på nya sätt. I förlängningen bidrar detta till att kunna utveckla nätet smartare, vilket kommer kunderna till godo över tid. Mätarna gör oss även ännu bättre på att förebygga, upptäcka och åtgärda eventuella strömavbrott, säger Jesper Hagbom, vd Elnät, Tekniska verken och MSE

Totalt kommer omkring 12 500 mätare att bytas ut. Kostnaden för bytet ingår i kundens elnätsavgift.

Information från MSE om de nya elmätarna

Energimarknadsinspektionens information om de nya kraven, som träder i kraft 2025

För vidare information, kontakta gärna:

Jesper Hagbom, vd Elnät, Tekniska verken och MSE
E-post: jesper.hagbom@tekniskaverken.se

Foto: Crelle

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.