Arla förhandlar om att köpa delar av Semperfabriken i Götene

Bondeägda Arla har inlett förhandlingar med Semper, som är en del av schweiziska Hero Group, om att köpa delar av koncernens anläggning i Götene.

Arla och Semper har varit grannar i Götene under många år. Foto: Arla.

Semperfabriken i Götene producerar olika typer av gröt, välling, modersmjölksersättning, glutenfria mixer samt mjölkpulver till andra livsmedelsproducenter. Hero Group har för avsikt att lägga ner tillverkningen i Götene, och Arla har därför inlett förhandlingar om att köpa delar av anläggningen.

– Diskussionerna handlar inte om att ta över några varumärken, kunder eller produkter. Vi är bara intresserade av att köpa utrustningen som behövs för att tillverka mjölkpulver till industrimarknaderna, säger Marika Lifbom, chef på Arlas mejeri i Götene.

Om förhandlingarna går i lås kommer Arla att förvärva:

• Delar av Sempers befintliga utrustning inklusive de tre torktornen
  • Marken och byggnaderna inom fabriksstängslet.

Lokala fackliga förhandlingar inledda

Medarbetarna på Arla och Semper informerades om planerna tidigare i dag, och lokala fackliga förhandlingar har påbörjats.

– Götene mejeri är en av Arlas största anläggningar i Sverige med cirka 450 anställda. Vi söker därför kontinuerligt efter nya kollegor, och vi kommer att göra vad vi kan för att stödja de lokala jobben i Götene, säger Marika Lifbom.

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, Keso och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i drygt 140 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.