Statens servicecenter öppnar servicekontor i Rinkeby

I höst öppnar ett statligt servicekontor i Familjebostäders lokaler på Rinkebyplan 8. – Det blir ett viktigt tillskott för de boende i hela Järva, säger Clara Lindblom (V), Familjebostäders ordförande och fastighets- och bostadsborgarråd i Stockholm.

Vid Rinkebyplan öppnar till höstens Statens servicecenter ett servicekontor.
Vid Rinkebyplan öppnar till höstens Statens servicecenter ett servicekontor. Foto. Lennart Johansson

Den 12 januari 2024 tecknades ett avtal mellan Familjebostäder och Statens servicecenter för ett nytt servicekontor i Rinkeby. På servicekontoret erbjuds stöd och vägledning till privatpersoner och företagare, i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

- Det är oerhört glädjande att vi har kunnat få till den här överenskommelsen med Statens servicecenter. Det kommer inte bara innebära en förbättrad service för boende i hela Järva, utan kommer också bli ett viktigt tillskott för restauranger, affärer och andra lokala företag i området, säger Clara Lindblom.

Närmare till statlig service

Sedan augusti 2023 har Statens servicecenter delat lokaler med Rinkebys medborgarkontor i väntan på att hitta lämpliga lokaler för ett större servicekontor.

- Vi är oerhört glada att vi kommer att öppna ett nytt servicekontor i Rinkeby. Nu får de boende i Järvaområdet närmare till statlig service, säger Sarab Shahvali, kontorsområdeschef, Statens servicecenter.

__________________________

Statens servicecenter blir Familjebostäders 102:a lokalhyresgäst i Rinkeby och ett viktigt tillskott till serviceutbudet på Järva. Lokalen i sin helhet, inklusive personalutrymmen mm, är 500 kvm och ligger på Rinkebyplan 8. Den ska renoveras och tillträde sker hösten 2024.

Clara Lindblom, ordförande för Familjebostäder, välkomnar Statens servicecenter som en viktig hyresgäst för bättre service på Järva.
Familjebostäder arbetar aktivt med ett brett utbud av service i lokalerna i Rinkeby. De flesta av Familjebostäders lokaler ligger runt Rinkebystråket.
På Rinkebyplan 8 flyttar Stadens servicecenter in och öppnar ett servicekontor till hösten efter att lokalen renoverats.