Unik jacka i återvunnen nylon

BASF och Inditex har tillsammans utvecklat en teknik för att återvinna nylon. Det återvunna materialet heter Loopamid. Av det har Zara skapat en jacka som består av 100 procent återvunnet material.

Kapseljacka i 100 procent återvunnen nylon

Med loopamid har BASF utvecklat en innovativ lösning för att öka cirkulariteten i modeindustrin. Den banbrytande tekniken innebär att fibrerna och materialen kan återvinnas i flera cykler. Samtidigt är materialegenskaperna helt identiska med de för konventionell jungfrulig nylon.

- BASF har nått en viktig milstolpe när det gäller återvinning inom modeindustrin och att skapa ett slutet kretslopp för nylontextilier. Vår loopamid har potential att förändra hela marknaden till det bättre och vi håller på att skala upp tekniken för att erbjuda kunderna större kvantiteter. Den här kapseljackan tillsammans med Inditex är beviset på att cirkularitet är möjlig och vi kommer att fortsätta driva den hållbara omvandlingen av textilindustrin, säger Dr. Ramkumar Dhruva, VD för BASF Monomer division.

Alla delar av jackan, inklusive tyger, knappar, fyllning, krok och ögla samt blixtlås är gjorda av loopamid. Jackan finns tillgänglig för försäljning hos Zara i Sverige.

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra fler än 111 000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. Under 2022 omsatte BASF EUR 87,3 miljarder. Läs mer på www.basf.se