Svamp kan användas för att tillverka vitamin B2

Svampen Ashbya gossypii har modifierats så att den kan producera den livsnödvändiga vitamin B2, även kallad riboflavin. Det nya sättet att tillverka vitaminen kräver 25 procent mindre energi och 33 procent mindre växthusgaser.

Illustration svamp – inte svampen som används i produktion av vitamin B2

Vitamin B2, som vanligtvis benämns riboflavin, är nödvändig för både människor och djur, då den behövs för cellernas energiproduktion, kolhydrat-, fett- och proteinförbränning. Riboflavin bryter också ned olika gifter i levern. Forskare på BASF har nu lyckats modifiera svampen ashbya gossypii så att den kan producera stora mängder riboflavin i en bioreaktor.

- Vi har ersatt den tidigare sju-stegsprocessen, som krävde användning av olika kemikalier och resulterade i en liten mängd färdig produkt, med en enkel en-stegsprocess. Vi matar svampen med en växtbaserad olja, vilket sedan omvandlas till riboflavin, förklarar Birgit Hoff som är projektledare för industriell bioteknologi på BASF.

Denna en-stegprocess kräver 25 procent mindre energi och genererar 33 procent mindre växthusgaser jämfört med den tidigare kemiska processen. Det är en resurseffektiv metod och ett fint exempel på hållbar kemi.

- Svampar är komplexa system och de fungerar alla på olika sätt. Bara för att man känner till en svamp och dess metaboliska system, finns det många andra med helt andra egenskaper. Det gör att svampar innehåller otroliga möjligheter. De är en gömd skattkista för nya produkter, säger Birgit Hoff.

Riboflavin tillsätts för att berika olika livsmedel, exempelvis havre- och risdryck. Läs mer om riboflavin och dess egenskaper här.

Om oss

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra  112 000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. Under 2023 omsatte BASF EUR 68,9 miljarder. Läs mer på www.basf.se