Trendundersökning: Vita bilar vanligast, men färger ökar

Vita bilar är fortfarande vanligast, men färg och effektpigment kommer starkt Det visar BASF:s globala trendundersökning från hösten 2023.

Vitt, svart, grått och silver, så kallade akromatiska färger, har alltid varit vanligast på våra bilar medan kromatiska färger, alltså alla övriga färger, ligger på runt stabila 19 procent. Men nu är en förändring på gång där allt fler väljer kromatiska färger och effektpigmentering.

Smaken varierar också i olika regioner:

• Européer föredrar mörkare färger, nordamerikaner ljusare.
  • Italienare gillar mer färg än övriga européer.
  • Asien vill ha djärva, kreativa färger.
  • Sydamerika satsar på effektpigment.

Européer gillar olika

Vitt, svart, grått och silver dominerar fortfarande i Europa och man föredrar mörka framför ljusa nyanser.

När det gäller kromatiska färger är dock smaken olika: Tyskland älskar blått (11%), Spanien och Storbritannien föredrar rött och orange (cirka 9%), Frankrike gillar grönt (6%) och Italien tycker om alla färger och har i särklass störst andel kromatiska färger av de fem länderna (30%).

- Varje land verkar ha sin favoritfärg på bilar. Det är roligt att biltillverkarna vågar vara kreativa i sina färgval och lämna utrymme för individualitet”, säger säger Roman Dudar på BASF Coatings Solutions.

Nordamerika gillar rött – och blått

I Nordamerika dominerar också vitt, svart, grått och silver, men här föredrar man ljusa och silvriga nyanser.

Här fanns också den högsta andelen röda bilar jämfört med andra regioner 2023. Men rött lyckades inte slå blått som den mest populära kromatiska färgen i Nordamerika.

- Den gamla standardfärgpaletten gäller inte längre. Ljusa nyanser blir allt populärare och tar marknadsandelar från grått. Allt fler väljer också effektpigment för att ge färgerna intensitet och spänning, säger Roman Dudar.

Asien och Stillahavsområdet tänker nytt

Kromatiska färger ökade här något jämfört med 2022, särskilt grönt. Ljusa färger som ljusgrått och silver var också populära.

- När nya biltillverkare tar fram fordon i Asien vill de ha djärva och kreativa färger som passar den nya designen, och det är något som unga konsumenter uppskattar, säger Roman Dudar.

Sydamerika väljer bort färg

Sydamerika har historiskt sett en konservativ syn på färger. Totalt hade 86 procent av de nya bilarna i Sydamerika antingen vita, svarta, silverfärgade eller grå karosser. Här använder många biltillverkare i stället effektpigment för att få lacken att sticka ut.

- Färger är inte bara färger längre. De är upplevelser. Pärlor, metallflingor eller andra pigment gör att färgen hoppar från fordonet in i betraktarens ögon och är något som blir alltmer populärt, säger Roman Dudar.

BASF Color Report for Automotive OEM Coatings är en analys från BASFs lackeringsavdelning som baseras på global fordonsproduktion och lackapplikation på icke-kommersiella fordon år 2023. För mer information om BASFs lackeringsavdelning, besök www.basf-coatings.com.

Läs hela rapporten här:

Om oss

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra fler än 111 000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. Under 2022 omsatte BASF EUR 87,3 miljarder. Läs mer på www.basf.se