It- och datakompetens toppar listan över bristyrken

Var fjärde företag i Sverige, 24 procent, uppger att arbetskraft med it- och datakompetens är svårast att rekrytera. Kunskap inom it och data är därmed den näst största bristkompetensen i Sverige, och det största bristyrket globalt. Det visar Experis kompetensbristundersökning Talent Shortage 2024.

– Behovet av it- och datakompetens är fortsatt högt år efter år, och förväntas öka i framtiden. I ett sådant läge är det svårt för arbetsgivarna att konkurrera genom att erbjuda attraktiva förmåner, eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med arbetskraft att rekrytera. Mitt råd är därför att arbeta med vidareutbildning och omskolning, säger Michael Egnell, Managing Director på Experis.

24 procent av företagen i Sverige uppger att de har svårt att rekrytera kompetens inom it och data, vilket innebär att det är den nästa största bristkompetensen efter ingenjörskunskaper. Globalt toppar it- och datakunskap listan över bristkompetenser med 29 procent. Det visar Experis internationella undersökning Talent Shortage 2024, där över 40 000 arbetsgivare i 41 länder tillfrågats. I Sverige har 788 arbetsgivare besvarat undersökningen.

– Arbetsgivare behöver tänka kreativt kring hur de kan fylla de roller de behöver, exempelvis genom att hyra in personal tillfälligt eller att rekrytera baserat på potential och personliga drivkrafter. Det innebär att arbetsgivarna själva kan svara för den kompetenshöjning som krävs, säger Michael Egnell.

Sammanlagt uppger 77 procent av företagen i Sverige att de har svårt att hitta rätt kompetens, en nivå som i princip varit konstant under de senaste tre åren. Motsvarande siffra globalt är 75 procent. Utöver färdigheter inom data och it är det ingenjörskunskaper och tillverkningsfärdigheter som är de största bristkompetenserna i Sverige.

Störst brist på kompetenser i Sverige 2024:
• Ingenjörskunskaper, 29%
• Kompetenser inom it och data, 24%
• Tillverkningsfärdigheter, 16%
• Operativa färdigheter och kompetenser inom logistik, 16%
• HR-kompetenser, 15%
• Administrativa färdigheter, 14%
• Hållbarhets- och miljökompetens, 14%
• Sälj och marknad, 12%
• ESG-risker och laglig efterlevnad, 9%

Om undersökningen Talent Shortage 2024
Kompetensbristundersökningen Talent Shortage 2024, genomförd av Experis. baseras på intervjuer med mer än 40 000 arbetsgivare i 41 länder. I Sverige har 788 intervjuer genomförts, under perioden 2¬–31 oktober 2023. Läs mer om undersökningen samt de internationella resultaten här.

Om Experis

Experis är världsledande inom IT kompetens, projektlösningar och managed services. I takt med att behovet av IT kompetens ökar, bistår vi våra kunder att utveckla sin IT-infrastruktur, applikationer, molntjänster och cybersäkerhet. Genom Experis Academy utbildar vi människor både i relevanta tekniska färdigheter och övriga avgörande ”mjuka” förmågor. Experis är tillsammans med Manpower, Jefferson Wells och Talent Solutions en del av ManpowerGroup koncernen. Läs mer på: www.experis.se.