Uppsala kommun

Pressvisning 15 februari: Zhanna Kadyrova – Border Memory

Dela

Uppsala konstmuseum bjuder in till pressvisning av den ukrainska konstnären Zhanna Kadyrova första separata utställning i Sverige – Border Memory. Konstnären presenterar en högaktuell utställning där storskaliga installationer, video och fotografi skildrar krigets fasor och den ukrainska verkligheten, direkt från Kiev.

Untitled 2014–2023 är en direkt reaktion på annekteringen av Krim 2014. Den sotade fasaden med sköra landsgränser har fått en ny innebörd efter Rysslands fullskaliga invasion 2022, och är en direkt referens till förödelsen av hem och alla de miljontals människor som idag är på flykt undan kriget.
Untitled 2014–2023 är en direkt reaktion på annekteringen av Krim 2014. Den sotade fasaden med sköra landsgränser har fått en ny innebörd efter Rysslands fullskaliga invasion 2022, och är en direkt referens till förödelsen av hem och alla de miljontals människor som idag är på flykt undan kriget. Foto: Andre Germar. Kunstverein Hannover © 2023.

Utställningen tar avstamp i annekteringen av Krim 2014 och den ryska imperialismens tydliga spår. Zhanna Kadyrova har en särskild känsla för materialens inneboende kraft, där granatens sår i asfalten, eller en sönderskjuten plåt får representera det humanitära lidandet och försöken att utplåna en nation. Med den nyproducerade serien Maps frågar sig konstnären vad försvaret av nationalstaten betyder på ett djupare plan. Har en gräns ett minne?  Och hur kan vi förstå de gränslinjer som upplösts och flyttats genom århundradena?

Zhanna Kadyrova är född 1981 i Kievregionen i Ukraina, där hon bor och arbetar. Hon är utbildad skulptör och känd för sina bearbetningar av kera­miska plattor, vilka tidigare användes i sovjetiska muraler. Uttrycket kan beskrivas som en kontextorienterad minim­alism ofta med en samtidskommenterande och politisk vinkel.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har Zhanna Kadyrovas konst helt fokuserat på kriget. Förstörelsen, flykten, sårbarheten och glappet mellan att vara i krigshärden och följa händelserna på tryggt avstånd. Konstnären har en social dimension i sitt arbete och har som en del av processen rest till de krigshärjade delarna vid fronten för att ge materiellt stöd och med egna ögon se förödelsen.

Kadyrova har en omfattande internationell karriär bakom sig med deltagande i biennaler, separat- och grupputställningar i ett 15-tal länder. Hon har fått flera utmärkelser som Special Prize of Future Generation Art Prize. 2019 deltog Kadyrova i den curerade delen av Venedigbiennalen, May You Live In Interesting Times och hennes första stora retrospektiv, genomfördes 2023 på Kunstverein Han­nover med utställningen Daily Bread. Samma år visades separatutställ­ningen Flying Trajectories på PinchukArt­Centre i Kiev.   

Rebecka Wigh Abrahamsson, curator för Border Memory och intendent på museet är tillsammans med konstnären på plats under pressträffen och guidar oss genom utställningen. Här presenteras även museets fördjupande programpunkter av samtal, föredrag och konserter kopplade till utställningen.

Utställningen Border Memory är en fortsättning på en rad utställningar där Uppsala konstmuseum undersöker post-sovjetiska narrativ med konstnärer som Taus Makhacheva (In)sidenotes (2015), Katazyna Kozyra Identity Bending (2018), samt Pavel Otdelnovs Promzona (2022).

Välkommen till Border Memory

Pressträff: 15 februari, klockan 13.00, Uppsala konstmuseum. Meddela gärna deltagande till: rebecka.wigh-abrahamsson@uppsala.se
Vernissage: 17 februari, klockan 14.00, med invigningstal av Natalia Bielkina, ukrainskt ambassadråd i Sverige. Insomnia Taxxi (Iryna Novikova) framför Metallic Scream, experimentell elektronisk ljudkonst i utställningen.

Utställningen pågår 17 februari–5 maj.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Behind the fence, 2014. 4 metallobjekt, PinchukArtCentre © 2023. Verket kom till när Krim annekterades av Ryssland 2014. På stranden vid kustlinjen mot Azovskasjön med blicken mot Krimhalvön skapade Zhanna Kadyrova en installation av gamla grindar och stängsel från sovjettiden. Stängslen markerar den avbrutna kustlinjen, isolerad och utan räckhåll. Numera är även denna landsdel ockuperad. Foto: Sergey Illin.
Behind the fence, 2014. 4 metallobjekt, PinchukArtCentre © 2023. Verket kom till när Krim annekterades av Ryssland 2014. På stranden vid kustlinjen mot Azovskasjön med blicken mot Krimhalvön skapade Zhanna Kadyrova en installation av gamla grindar och stängsel från sovjettiden. Stängslen markerar den avbrutna kustlinjen, isolerad och utan räckhåll. Numera är även denna landsdel ockuperad. Foto: Sergey Illin.
Ladda ned bild
Russian Rocket 2022-2024, interaktivt verk, video, dekaler, tryck, Russian Rocket över Stockholm 2024. Zhanna Kadyrova är intresserad av balansen mellan konst och liv, att leva under livshotande omständigheter eller i säkerhet. I projektet introducerar konstnären ryska ballistiska missiler – Kh.47M2 Kinzhal – i städer som lever i fred. Arbetet har en aktivistisk ton, där vem som helst kan placera en dekal på ett fönster och till exempel filma sin resa i kollektivtrafiken och dela videon på instagramsidan russian.rocket.2022. Foto: Rebecka Wigh Abrahamsson.
Russian Rocket 2022-2024, interaktivt verk, video, dekaler, tryck, Russian Rocket över Stockholm 2024. Zhanna Kadyrova är intresserad av balansen mellan konst och liv, att leva under livshotande omständigheter eller i säkerhet. I projektet introducerar konstnären ryska ballistiska missiler – Kh.47M2 Kinzhal – i städer som lever i fred. Arbetet har en aktivistisk ton, där vem som helst kan placera en dekal på ett fönster och till exempel filma sin resa i kollektivtrafiken och dela videon på instagramsidan russian.rocket.2022. Foto: Rebecka Wigh Abrahamsson.
Ladda ned bild
Data Extraction 2022, asfalt, frigolit, epoxiharts, PinchukArtCentre © 2023. Konstverken består av utskuren asfalt med spår av explosioner från staden Irpin. Irpin drabbades av hårda urbana strider med massakrer av civila under krigets första månad. Såren i asfaltens yta låter oss ana våldet och kraften bakom det brutala krigsmaskineriet. Serien Data Extraction påbörjades som en kommentar till korruptionen i landet. Arbetet med att skära ut vägytor skedde i samband med återuppbyggnaden av staden Irpin 2023. Foto: Sergey Illin.
Data Extraction 2022, asfalt, frigolit, epoxiharts, PinchukArtCentre © 2023. Konstverken består av utskuren asfalt med spår av explosioner från staden Irpin. Irpin drabbades av hårda urbana strider med massakrer av civila under krigets första månad. Såren i asfaltens yta låter oss ana våldet och kraften bakom det brutala krigsmaskineriet. Serien Data Extraction påbörjades som en kommentar till korruptionen i landet. Arbetet med att skära ut vägytor skedde i samband med återuppbyggnaden av staden Irpin 2023. Foto: Sergey Illin.
Ladda ned bild
Palianytsia 2022-2023, upphittade stenar från flod, olika format, PinchukArtCentre © 2023. Serien Palianytsia är det första konstverk som Zhanna Kadyrova skapade efter Rysslands fullskaliga invasion i februari 2022, då konstnären och andra Kievbor var tvungna att fly huvudstaden. Kadyrova fann skydd i en bergsby västerut vid Karpaterna. Kadyrova upptäckte att de livligt forsande bergsfloderna i trakten formade och polerade stenar i ovala former, likt limpor. Palianytsia betyder bröd på ukrainska, och är ett svåruttalbart ord, som sägs ha avslöjat ryska spioner som opererade i landet före invasionen. Verket har sålts till förmån för de ukrainska trupperna och under de gångna två åren samlat in ansenliga summor. Foto: Sergey Illin
Palianytsia 2022-2023, upphittade stenar från flod, olika format, PinchukArtCentre © 2023. Serien Palianytsia är det första konstverk som Zhanna Kadyrova skapade efter Rysslands fullskaliga invasion i februari 2022, då konstnären och andra Kievbor var tvungna att fly huvudstaden. Kadyrova fann skydd i en bergsby västerut vid Karpaterna. Kadyrova upptäckte att de livligt forsande bergsfloderna i trakten formade och polerade stenar i ovala former, likt limpor. Palianytsia betyder bröd på ukrainska, och är ett svåruttalbart ord, som sägs ha avslöjat ryska spioner som opererade i landet före invasionen. Verket har sålts till förmån för de ukrainska trupperna och under de gångna två åren samlat in ansenliga summor. Foto: Sergey Illin
Ladda ned bild
Harmless War, 2023, bemålad skulptur av beskjuten metall, insamlade i Ukraina, Kunstverein Hannover © 2023.  Skulpturerna i geometriska former refererar till abstraktionen inom modern konst för att undersöka relationen mellan betraktarens kropp, rummet och konstverket. Plåten är perforerad av granatsplitter och ger uttryck för den civilisationskris som kriget blottlagt enligt Kadyrova. Foto: Mathias Völzke.
Harmless War, 2023, bemålad skulptur av beskjuten metall, insamlade i Ukraina, Kunstverein Hannover © 2023. Skulpturerna i geometriska former refererar till abstraktionen inom modern konst för att undersöka relationen mellan betraktarens kropp, rummet och konstverket. Plåten är perforerad av granatsplitter och ger uttryck för den civilisationskris som kriget blottlagt enligt Kadyrova. Foto: Mathias Völzke.
Ladda ned bild
Maps, 2024. Detalj Stengodskakel limmad på trä. I den nyproducerade serien Maps, låter Kadyrova sitt abstrakta bildspråk gestalta hur dagens Ukraina består av upphackade territoriet av intensiva strider jämte lugnare delar och stora ockuperade landområden. Verket åskådliggör denna splittrande verklighet, där minnet av gränsen och dess förflyttningar blir ett aktivt kollektivt arbete. Uppsala konstmuseum. Foto Pär Fredin.
Maps, 2024. Detalj Stengodskakel limmad på trä. I den nyproducerade serien Maps, låter Kadyrova sitt abstrakta bildspråk gestalta hur dagens Ukraina består av upphackade territoriet av intensiva strider jämte lugnare delar och stora ockuperade landområden. Verket åskådliggör denna splittrande verklighet, där minnet av gränsen och dess förflyttningar blir ett aktivt kollektivt arbete. Uppsala konstmuseum. Foto Pär Fredin.
Ladda ned bild
Untitled 2014–2023, tegel, cement, tapet, artefakter från fronten i Ukraina, installation i olika format, Kunstverein Hannover © 2023. Installationen är uppbyggd på plats av artefakter från krigets Ukraina. Verket är en direkt reaktion på annekteringen av Krim 2014. Den sotade fasaden med sköra landsgränser har fått en ny innebörd efter Rysslands fullskaliga invasion 2022, och är en direkt referens till förödelsen av hem och alla de miljontals människor som idag är på flykt undan kriget. Foto: Andre Germar.
Untitled 2014–2023, tegel, cement, tapet, artefakter från fronten i Ukraina, installation i olika format, Kunstverein Hannover © 2023. Installationen är uppbyggd på plats av artefakter från krigets Ukraina. Verket är en direkt reaktion på annekteringen av Krim 2014. Den sotade fasaden med sköra landsgränser har fått en ny innebörd efter Rysslands fullskaliga invasion 2022, och är en direkt referens till förödelsen av hem och alla de miljontals människor som idag är på flykt undan kriget. Foto: Andre Germar.
Ladda ned bild
Zhanna Kadyrova är född 1981 i Kievregionen i Ukraina, där hon bor och arbetar. Hon är utbildad skulptör och känd för sina bearbetningar av kera­miska plattor, vilka tidigare användes i sovjetiska muraler. Kadyrova har en omfattande internationell karriär bakom sig med deltagande i biennaler, separat- och grupputställningar i ett 15-tal länder. Foto NS-Dokumentationszentrum © München, 2023.
Zhanna Kadyrova är född 1981 i Kievregionen i Ukraina, där hon bor och arbetar. Hon är utbildad skulptör och känd för sina bearbetningar av kera­miska plattor, vilka tidigare användes i sovjetiska muraler. Kadyrova har en omfattande internationell karriär bakom sig med deltagande i biennaler, separat- och grupputställningar i ett 15-tal länder. Foto NS-Dokumentationszentrum © München, 2023.
Ladda ned bild

Länkar

Uppsala är Sveriges fjärde största kommun med mer än 240 000 invånare. Här utvecklar vi Uppsala hållbart för att dagens och morgondagens invånare ska trivas och må bra. För här har vi nära till kunskap och samverkan. Här har vi nära till grönområden och inspirerande kultur. Här ska livet vara enkelt, tryggt och tillgängligt – för alla.

Följ Uppsala kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uppsala kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye