Pär Kaller avgår som vd för Bixia

Pär Kaller väljer att avsluta sin anställning som vd för elhandelsbolaget Bixia, med omedelbar verkan. Rekryteringen av hans efterträdare inleds omgående och en tillförordnad vd kommer att utses inom kort. Fram till dess leds bolaget av vice vd Magnus Reitersjö.

Pär Kaller, affärsområdeschef Elhandel Foto: Crelle

Pär Kaller har drivit Bixia, ett helägt dotterbolag i Tekniska verken i Linköping, i snart sju år. Under dessa år har han tillsammans med sina medarbetare vänt ett kraftigt negativt resultat till ett starkt positivt. Pär Kaller har även varit chef för Tekniska verken-koncernens affärsområde Elhandel, och i den rollen ingått i koncernledningsgruppen.

– Jag vill rikta ett stort tack till Pär Kaller för hans värdefulla insatser. Pär har framgångsrikt lotsat Bixia in i det nya energilandskapet där vi har en elmarknad i stor förändring. Detta har gett oss en stark position för att klara utmaningarna för en hållbar och resurseffektiv framtid, säger Bixias styrelseordförande tillika tf vd för Tekniska verken-koncernen, Klas Gustafsson.

Beslutet grundar sig i att Pär Kaller upplever det inte finns ett hundraprocentigt förtroende för företagsledningen i samtliga delar av Bixia. Därför anser han att någon annan bör leda företaget vidare framåt.

– Redan i somras hade jag tillsammans med alla fantastiska medarbetare inom Bixia uppnått de mål vi hade när jag tillträdde som vd, och jag började bli redo att gå vidare. Jag ville dock ta mitt ansvar och invänta att en pågående utredning kring våra avtalsvillkor skulle bli klar. Detta har nu skett, och då är det dags för mig att ta ett nytt ansvar genom att säkerställa ett nytt ledarskap, säger Pär Kaller.

Presskontakt:
E-post: press@tekniskaverken.se

Ladda ned bild
Ladda ned bild

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se - http://tekniskaverken.se/ Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.