Arla

Mjölkpriset till Arlabönderna oförändrat i februari

Dela

Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i februari, både för konventionell och ekologisk mjölk.

Efter två höjningar på raken gör Arla inga ändringar av mjölkpriset till bönderna i februari. Foto: Arla/Fredrik Gustavsson
Efter två höjningar på raken gör Arla inga ändringar av mjölkpriset till bönderna i februari. Foto: Arla/Fredrik Gustavsson

Mjölkpriset till Arlabönderna ligger kvar på samma nivåer som i januari. Det betyder att det så kallade a contopriset i februari blir 483,5 öre per kilo för konventionell mjölk och 550,5 öre per kilo för ekologisk.

De senaste åren har många hushåll varit tvungna att se över sin vardagsekonomi och göra aktiva val för att spara pengar, exempelvis genom att köpa billigare eller färre matvaror. Men lågprisjakten på livsmedel har dessvärre bidragit till att svenska bönder fått sämre betalt. Samtidigt leder extremväder, rekordhöga räntor och hållbarhetsarbetet på gårdarna till att maten blir dyrare att producera.

Det gör att många svenska jordbruksföretag nu har det tufft, vilket kan hota både klimatomställningen i lantbruket och försörjningen av inhemska livsmedel.

– Det bästa du som konsument kan göra för att stötta svenska bönder, stärka Sveriges livsmedelsberedskap och samtidigt bidra i omställningen för en mer hållbar produktion av mat är att aktivt välja produkter från bondeägda företag som Arla, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Detta påverkar mjölkprisets utveckling

  • De globala mjölkvolymerna fortsätter att minska, men inte lika mycket som under tidigare månader.
  • Mjölkvolymerna inom EU väntas öka till följd av de förväntade säsongsmässiga uppgångarna under våren.
  • Dagligvaruhandeln fortsätter att återhämta sig.
  • Utvecklingen på de globala industrimarknaderna är stabil.
  • Eko: Marknaden för ekologiska produkter fortsätter att återhämta sig.

Marknadsöversikt

Invägd mjölkråvara: De globala mjölkvolymerna fortsätter att minska, men inte lika mycket som under tidigare månader. Inom EU och Storbritannien sjönk mjölkproduktionen med 1,7 procent i oktober, jämfört med samma månad förra året. I USA gick volymerna ner med 0,6 procent i november, vilket var svagare än väntat. I Argentina landade siffrorna på minus 4 procent under samma månad. På Nya Zeeland och Australien ökade mjölkinvägningen i november, men det beror främst på låga siffror samma tid förra året.

Ost: Marknaden för ost är stabil. 

Mjölkpulver: Priserna på mjölkpulver i EU har varit ganska stabila. Mindre nedgångar noterades runt jul, men priserna återhämtade sig sedan till de tidigare nivåerna. Priserna på helmjölkspulver ökade något på världsmarknaden, men är fortfarande betydligt lägre än EU-nivåerna.

Smör: I Europa är marknaden för smör fortfarande lugn och välbalanserad.

Fakta om Arlas mjölkpris  

Arlas 8 500 mjölkbönder, varav 2 100 i Sverige, är både ägare av företaget och leverantörer av mjölken. Tillsammans har Arlabönderna beslutat att priset som de får betalt för mjölken ska vara gemensamt i kooperativets sju nordeuropeiska länder. På så vis är det möjligt att dela lika på både intäkter och kostnader. Priset baseras främst på protein- och fettinnehåll, samt den enskilda gårdens hållbarhetsarbete.

A contopriset ligger närmast det löpande priset som Arlabönderna får betalt under året. Det kommuniceras varje månad. Här finns en graf för att följa mjölkprisets utveckling över tid. Priset som konsumenter betalar för mjölk och andra mejeriprodukter bestäms av butikerna. 

För att uppmuntra och finansiera åtgärder som bidrar till att minska klimatutsläppen på gårdarna betalas sedan augusti 2023 en hållbarhetsersättning ut till den enskilda bonden tillsammans med det månatliga a contopriset. Målet är att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030. Läs mer om hållbarhetsersättningen.

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, Keso och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i drygt 140 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye