Höjda krav för golv bidrar till en mer cirkulär ekonomi
Svanens nya golvkrav är ett steg mot en mer cirkulär ekonomi, vilket krävs för att nå miljö- och klimatmål och hushålla med jordens resurser. Majoriteten av konsumenterna vill inte ha produkter med miljö- och hälsofarliga ämnen när de väljer byggprodukter. Men de tycker det är svårt att välja rätt för miljön och Svanen blir då en hjälp, visar en nordisk konsumentundersökning.
Svanen känns igen av 97 % av alla konsumenter i Sverige och det finns idag ett stort utbud av Svanenmärkta golv, både för privata och offentliga inköpare liksom för konsumenter. Svanens nordiska undersökning visar att två tredjedelar av de nordiska konsumenterna anser att Svanen, Nordens officiella miljömärkning, gör det enklare för dem att välja byggprodukter.
Kraven på miljöfarliga kemikalier skärps, vilket gör det möjligt att återvinna golven i högre utsträckning. Vidare har krav på garanti, reservdelar och spårbarhet tillkommit för att främja ökad cirkularitet. Att Svanenmärkta golv är av bra kvalitet och håller länge är avgörande för en mer cirkulär ekonomi:
– Svanens krav har som mål att bidra till en mer cirkulär ekonomi så att vi kan genomföra den gröna omställning av samhället som krävs. Nu har vi lagt ribban ännu högre så att de golv som klarar kraven, i högre grad än tidigare, blir en del av ett kretslopp. Konsumenter och inköpare ska enkelt kunna välja ett golv utan att behöva vara golvexperter, säger Wilma Bäckström Nilsson, produktspecialist för golv på Miljömärkning Sverige.
Nya är också de krav på innovation, som rör följande områden: cirkulär ekonomi, kemikalier, biologisk mångfald och klimat. Där kan licensinnehavaren välja var den vill gå i bräschen.
– Svanen är ett effektivt verktyg för produktutveckling vilket de nya innovationskraven ytterligare främjar. Svanenmärkta golv ska tillhöra de som är ”bäst i klassen” och vi ser ett stort intresse och medvetenhet hos golvbranschen för att vara med och driva utvecklingen, säger Wilma Bäckström Nilsson.
Faktaruta:
De nya kraven fokuserar på miljö, klimat, biologisk mångfald och en mer cirkulär ekonomi. Kraven ställs ur ett livscykelperspektiv, från råvara till användning. Ett Svanenmärkt golv:
• Har hög andel förnybara och/eller återvunna material. Skärpta krav på så kallat ”postkonsument återvunnet”, t ex att olika återvunna material från andra produktområden används.
• Klarar hårda krav på hälso- och miljöfarliga ämnen. Ämnen som är cancerframkallande, mutagena (förändrar den genetiska arvsmassan) och reproduktionsstörande (kan skada förmågan att få barn) är förbjudna, t ex PFAS, ftalater, halogenerade flamskyddsmedel. Striktare gräns för fri formaldehyd i lim.
• Garanterar låga utsläpp och en god innemiljö
• Har tillverkats energieffektivt
• Har god slitstyrka (nytt är 5 års garanti)
Läs mer Golv 029 (svanen.se)
Viktigt att bygga giftfritt för den nordiska hemmafixaren
Konsumenter fick ta ställning till olika påståenden och där framkom att pris och kvalitet är de två viktigaste parametrarna när de ska välja byggprodukter. Det anser 93 % av de konsumenter, som har köpt byggprodukter de senaste två åren eller som planerar att göra det i år. Att byggprodukterna är utan hälso- och miljöfarliga ämnen anser 86 % är viktigt, Men det är svårt att välja rätt för miljön, anser 76 %, 66 % menar att Svanen gör det enklare att göra bättre val för miljön.
(YouGov 2023) Svanen förenklar för hemmafixaren
Gediget utbud Svanenmärkta golv
Idag finns det 20 licenser i Norden, 3 345 olika typer av golv. Samtliga företag måste nu bevisa att de klarar de nya kraven för att få fortsätta använda Svanen vid marknadsföring.
För mer information: Wilma Bäckström Nilsson, produktspecialist, Miljömärkning Sverige +46(0)8-55 55 24 01 wilma.nilsson@svanen.se
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om våra två miljömärkningar Svanen och EU Ecolabel
Miljömärkning Sverige
Västgötagatan 2, plan 7
118 27 Stockholm
http://www.svanen.se
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Ny trend: Gröna strimmor i den svarta veckan?27.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När Black Week-erbjudandena trillar in utsätts konsumenter för hårt köptryck. Försäljningen väntas öka med en miljard svenska kronor under Black Week till 9,7 miljarder SEK i år. Men allt ser inte nattsvart ut för klimatet och miljön. Svenska konsumenter konsumerar mer hållbart, enligt Nordic Consumer Sustainability Index 2024. Frågan är om det kommer att avspegla sig i Black Week?
Nya CSRD-reglerna – Svanen förenklar städföretagens rapportering12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny analys visar att Svanens krav för städtjänster underlättar företagens rapportering av hållbarhetsdata enligt Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD. År 2025, ska företag rapportera hållbarhetsdata för 2024.
Nya krav på fastighetsdrift kan minska klimatavtrycket25.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu är det möjligt att Svanenmärka fastighetsdrift, vilket kommer att ge fastighetsägaren ett verktyg för en effektiv fastighetsdrift och för att minska klimatavtrycket.
Mindre klimatavtryck med Svanenmärkt e-handelstransport15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny analys visar att klimatavtrycket för e-handelstransporter skulle kunna minska med minst 41 % i Sverige. Det tack vare Svanens krav, som bidrar till omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Resultatet av analysen presenteras idag tisdagen 15 oktober vid Sustainable Living Summit, som arrangeras av Nordregio i Stockholm.
Hälften av de nordiska konsumenterna har berövats natur19.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Miljöförstöring och klimatförändringar leder till att varannan nordbo har förlorat för dem viktig natur. Nordens konsumenter är villiga att göra uppoffringar i sin livsstil för att bidra till att återställa naturen. Men de hindras av greenwashing och köp- och släng-ekonomi. De vill att företag och politiker ska agera för att göra det enkelt att välja rätt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum