Adform

Digitala annonsörer - dags att gå med i det nya normala!

Dela

Den gamla, cookiebaserade digitala marknadsföringen fungerar inte längre. Räckvidd och frekvensstyrning har kraftigt begränsats och det påverkar effektiviteten av medieinvesteringar negativt. Vi står mitt i ett teknikskifte som kommer att forma den digitala annonseringens framtid - det har många i branschen pratat om sedan ett bra tag tillbaka. Nu, hösten 2023, är det på tiden att hoppa på framtidståget och dra nytta av en framtidssäkrad lösning. Det tycker i alla fall Adform och Schibsted som har haft ett strategiskt samarbete kring detta sedan förra hösten.

Jewgeni Sadowski, Schibsted, Ellinor Axell, Adform, Gustaf Möllefors, Schibsted, Carl Hamnede, Adform
Jewgeni Sadowski, Schibsted, Ellinor Axell, Adform, Gustaf Möllefors, Schibsted, Carl Hamnede, Adform

Lösningar baserade på publicistens förstaparts-ID:s är en viktig beståndsdel i den framtid som digital annonsering står inför. Dessa ID:s möjliggör frekvens- och målgruppsstyrning inom en publicists eget universum och på så sätt kan de ersätta kakorna förutsatt att publicisten i fråga har den räckvidd som behövs för att du som annonsör ska kunna nå ut till dina önskade målgrupper. Annonsörer gynnas även av att publicisternas förstapartsdata är mer transparent och träffsäker än vad man har vant sig vid från tredjepartskakornas tid. Så vårt budskap är: Var inte rädd - det kommer att bli bättre än förr! 

“På Schibsted har vi sedan en längre tid tillbaka gjort en storsatsning på vår egen förstapartsdata och har framhävt vikten av att jobba med målgrupper och styrningar som kommer direkt från publicisten. Nu när cookiedöden verkligen står för dörren så kan vi alltså säga att vi kan erbjuda våra annonsörer en bred portfölj av olika lösningar för att nå sin önskade publik helt utan tredjepartskakor, både genom direktköp och programmatiskt.”
Jewgeni Sadowski, Business Developer Data, Schibsted

I och med detta samarbete erbjuder Schibsted nu tillgång till sin högkvalitativa data direkt till medieköpare tack vare Adforms förmåga att hantera förstaparts-ID:s i alla webbläsare på ett säkert och strukturerat sätt.

“Cookiedöden” låter vid det här laget som något av ett uttjatat ämne, men nu börjar det faktiskt bli bråttom. För utan kakor försvinner möjligheten att styra frekvens och man får inte heller någon faktisk täckning bland befolkningen. Om man inte anpassar sig blir ens marknadsföring väldigt ineffektiv och man kan komma att slösa mycket pengar, något som man inte minst i dagens marknadsläge inte har råd med. Som annonsör bör du alltså så snabbt som möjligt sätta dig in i de nya sätten att rikta dina annonser mot rätt kunder - sätt som kommer att ge högre ROAS. 

“Annonsörer, det är dags att vakna upp, återta kontrollen över era medieinvesteringar för att säkerställa att ni når ut till era fokusmålgrupper på ett träffsäkert vis. På så sätt stärker ni ert varumärke och ökar er försäljning.“
Ellinor Axell, Country Manager, Adform

Vikten av partnerskap
Låt oss tillsammans undersöka hur den rådande situationen kan vändas till en möjlighet. Förändring är aldrig enkelt, men nu gäller det att anpassa sig och agera. Det är dags att ta ställning, göra det som är rätt för dina kunder, och fokusera på resultat och effektivitet för att bli en vinnare i den nya digitala verkligheten. Utfasningen av tredjepartskakor medför också att det teknologiska landskapet spretar och vi är medvetna om att utgångspunkten samt behoven framåt ser olika ut för olika annonsörer.

“En viktig sak i detta läge är att ha en nära dialog med dina leverantörer och medier om vilken typ av data som kan berika just dina kampanjer. Kommunikation och dialog mellan köp- och säljsidan kommer att behöva vara ännu tydligare än vad den behövt vara de senaste åren.”
Gustaf Möllefors, Head of Programmatic, Schibsted 

Du som annonsör behöver alltså se till att du jobbar med rätt partners, såväl när det gäller köpkanaler som medier. Prata med dina kontakter på annonsplattformarna och med din mediebyrå så att du inte hamnar på efterkälken utan kan fortsätta skapa lönsamma kampanjer som gör skillnad.

Utöver kontextuell styrning som ju alltid har varit “kaklös” så kommer det att vara avgörande att även din målgruppsstyrning fungerar utan kakor. Ännu bättre är det om du själv kan sätta ihop de målgrupper som är viktiga för just din affär utan att behöva vänta på att någon av dina partners ska göra det åt dig. Därför släpper Schibsted och Adform nu en marknadsplats för datamålgrupper som nästa steg i vårt samarbete. Från och med den 7:e november kommer annonsörer kunna komma åt Schibsteds färdigpaketerade demografiska och intressebaserade målgrupper direkt i Adforms programmatiska köpplattform. 

“Se till att den plattform du väljer inte bara är modern och avancerad, utan även framtidssäker för att möta både dagens och morgondagens behov. Det är avgörande att den inte bara erbjuder kraftfulla funktioner för annonsering och köpbeslut, utan också prioriterar datasäkerhet och skydd av målgruppens integritet."
Carl Hamnede, Publisher Account Director, Adform 

Så skapar du lönsamma kampanjer i framtiden
Nu när vi är i en omfattande förändring är det viktigt att du som digital annonsör är proaktiv och förberedd. Det nya sättet att skapa framgångsrika kampanjer kommer att innehålla förstapartsdata, nya ID-lösningar och en mer detaljfokuserad helhetssyn när det gäller planering och utvärdering än tidigare. Genom att utbilda dig, anpassa dina strategier och samarbeta med pålitliga partners kommer du kunna navigera “cookiedöden” och på så sätt fortsätta få effektiva och lönsamma kampanjer. 


Jewgeni Sadowski, Business Developer Data, Schibsted
Gustaf Möllefors, Head of Programmatic, Schibsted
Carl Hamnede, Publisher Account Director, Adform
Ellinor Axell, Country Manager, Adform

Om Schibsted  
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.

Om Adform

Adform är den mest kraftfulla och säkra medieköpsplattformen i världen.
Med över 20 års erfarenhet av att leverera exceptionell service och banbrytande teknologiska lösningar möjliggör Adform för stora varumärken, byråer och publicister att skapa, köpa och sälja digital annonsering på en global skala.
Efter att ha tänjt på gränserna genom förstärkt intelligens och en branschledande identitetslösning har Adform konsekvent förändrat spelplanen för digitala annonsörer.

Kontakter

Följ Adform

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Adform

Adform utser medieprofilen Stefan Szczepanski till Sverigechef för att leda tillväxten på den svenska marknaden19.2.2024 07:25:53 CET | Pressmeddelande

Adform, ett ledande globalt adtechföretag, är stolta över att meddela utnämningen av medieprofilen Stefan Szczepanski till deras nya Sverigechef. Med en omfattande erfarenhet på över 13 år inom mediebranschen och en djup förståelse för dess dynamik är Stefan redo att driva Adforms strategiska initiativ och stärka dess position i branschen.

Marknadschefens nyckelroll i AI- och datarevolutionen1.2.2024 12:53:00 CET | Nyheter

I rådande lågkonjunktur står marknadschefer inför en dubbel utmaning: att optimera intäkter samtidigt som de håller kostnaderna nere. Att ständigt anpassa sig, driva transformation och säkerställa tillväxt är fortsatt ett måste. Det kräver tid, mod, kreativitet och förståelse för marknadsavdelningens roll, marknadens behov och teknologins möjligheter. Men de som tar tillfället i akt och vågar satsa när andra håller tillbaka och sparar, kan uppleva dubbel utväxling på sin investering och skaffa sig ett betydande försprång.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye