Nationella stödlinjen Ungarelationer.se fyller fem år

I dag fyller Sveriges nationella stödlinje för unga med erfarenheter av våld i partnerrelation, Ungarelationer.se, fem år.

Chatten har varit öppen för stödsökande varje kväll sedan 1 februari 2019

– Det har hänt mycket under de här åren, men våldet i ungas relationer får fortfarande alldeles för lite uppmärksamhet i samhället, trots att mäns våld mot kvinnor börjar med killars våld mot tjejer och att ett förebyggande arbete måste börja senast där, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på Stiftelsen 1000 Möjligheter som driver Ungarelationer.se.

Den 1 februari 2019 öppnade Ungarelationer.se. En chattbaserad motsvarighet till Kvinnofridslinjen och Välj att sluta, fast riktad till unga upp till 20 år. Att behovet är stort är tydligt. Chatten har tagit emot över 15 000 samtal från stödsökande – de flesta våldsutsatta unga tjejer men också unga våldsutövare och oroliga kompisar.

Betydelsen av denna typ av lågtröskelstöd via chatt lyftes fram särskilt i en studie som forskarna Carolina Överlien och Sibel Korkmaz genomförde nyligen på uppdrag av Jämställdhetsmyndigheten. De konstaterar samtidigt hur viktigt det är att det också finns offentligt hållet stöd som kan ta vid där idéburna verksamheters mandat tar slut.

– Därför har vi jobbat intensivt för att hålla frågan högt på agendan, ställt krav på politiker och spridit kunskap i kommuner och regioner. Vi har strävat efter att nå ut till unga, yrkesverksamma och föräldrar via sociala medier, skolor, föreläsningar och informationsinsatser. Det arbetet fortsätter, säger Zandra Kanakaris

Stiftelsen Allmänna Barnhuset har också tillsammans med Jämställdhetsmyndigheten nyligen släppt en rapport som visar att 38 procent av tjejerna i nionde klass som har haft en relation uppger att de någon gång har utsatts för våld.

Dessutom har ytterligare en studie, av Shilan Caman, visat att dödligt partnervåld mot unga tjejer inte minskar över tid, medan det däremot har skett en minskning med i snitt 1,7 procent per år mellan 1990 och 2017 när det gäller kvinnor som dödas av en partner.

– Om man inte fångar upp våldet i de ungas relationer kommer vi att få se många fler växa upp till vuxna våldsutsatta kvinnor och våldsutövande män med enorma konsekvenser både för individen och samhället. Arbetet mot killars våld mot tjejer måste tas på allvar, resurssättas och prioriteras, säger Zandra Kanakaris.

Om oss

Stiftelsen 1000 Möjligheter är en idéburen organisation som stöttar och stärker unga och arbetar förebyggande för ett jämställt samhälle fritt från våld. Stiftelsen driver två verksamheter: ungarelationer.se, som motverkar killars våld mot tjejer och våld i ungas relationer, samt Ellencentret, som arbetar med unga utsatta för prostitution och människohandel.