Greenpeace

Historiskt beslut att stoppa fossilreklamen i Stockholms kollektivtrafik

Dela

Idag på trafiknämndens möte i Region Stockholm fattades det efterlängtade beslutet om att förbjuda fossilreklam i kollektivtrafikens miljöer. Greenpeace och New Weather har under tre års tid arbetat för införandet av fossilreklamförbud i flera städer runt om i Sverige och ser beslutet som ett stort och viktigt steg framåt. Förbudet lämnar dock vissa kryphål, t ex för flygreklam, eftersom beslutet undantar persontransporter. Regionens beslut är inte bara Sveriges, utan också Skandinaviens, första förbud mot fossilreklam som genomförs i lokaltrafiken.

Greenpeaceaktivister med banderoller uppmanar till ett förbud mot fossilreklam i Stockholm. ©Jana Eriksson/Greenpeace
Greenpeaceaktivister med banderoller uppmanar till ett förbud mot fossilreklam i Stockholm. ©Jana Eriksson/Greenpeace

– Det är bara att gratulera Region Stockholm som för alltid kommer få stå i historieböckerna som de som först i Skandinavien faktiskt lyckades rensa bort reklam för fossila bränslen och fossilbilar från sin lokaltrafik, säger Gustav Martner, talesperson i reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace.

Beslutet i Region Stockholm innebär ett förbud mot reklam för fossilbilar, fossila bränslen samt nätcasinon och kommer att träda i kraft från det att dagens avtal om reklamytorna löper ut om två år. Förbud mot reklam för flygresor tycks dock inte ingå i förbudet, eftersom den styrande majoriteten i det här läget bedömer det svårare att förbjuda reklam för fossiltunga tjänster jämfört med fossiltunga produkter. Greenpeace och New Weather anser att detta behöver åtgärdas eftersom flygresor är oerhört fossiltunga och att reklam för just flygresor är en av de vanligaste typerna av fossilreklam i kollektivtrafiken.

– Regionens beslut om fossilreklamförbud är en stor framgång, men det är oklart varför  flygreklam fortfarande ska tillåtas. Det är en typ av fossil reklam som är vanlig i Stockholms kollektivtrafik och för klimatets skull behöver vi få bort all reklam som driver på stora växthusgasutsläpp, säger Anna Jonsson, på New Weather Sverige.

Ett förbud mot fossilreklam var ett av de vinnande förslagen i Klimatriksdagen inför valet och har varit ett viktigt arbete för Greenpeace volontärgrupper i både Stockholm och Göteborg.

– Det här beslutet visar att engagerade gräsrötter kan skapa historisk förändring, säger Gustav Martner

Kampanjer för fossilreklamförbud pågår över hela världen och olika typer av fossilreklamförbud finns redan i bland annat Amsterdam, Sydney och Melbourne. I Göteborg pågår diskussioner kring hur ett fossilreklamförbud ska införas rent praktiskt, efter att stadens tjänstemän fått det som ett uppdrag av politikerna. Liknande processer pågår även för att få bort fossilreklamen från Stockholm stads reklamtavlor (utanför kollektivtrafiken). 

Bilder från några av Greenpeace demonstrationer för ett fossilreklamförbud i Sverige

Kontakt:
Gustav Martner, reklam- och marknadsrätt, Greenpeace,
076-834 60 50, gustav.martner@greenpeace.org
Anna Jonsson
, New Weather Institute Sverige
073-710 54 86, anna.jonsson@newweather.se
Ludvig Tillman, kommunikationsansvarig, Greenpeace
070-271 64 37, ludvig.tillman@greenpeace.org

Nyckelord

Bilder

Greenpeaceaktivister med banderoller uppmanar till ett förbud mot fossilreklam i Stockholm. ©Jana Eriksson/Greenpeace
Greenpeaceaktivister med banderoller uppmanar till ett förbud mot fossilreklam i Stockholm. ©Jana Eriksson/Greenpeace
Ladda ned bild

Följ Greenpeace

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Greenpeace

Sveriges fulaste kalhygge är korat – ligger i Värmland3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I protest mot Sveriges ohållbara skogsbruk har Greenpeace anordnat tävlingen ”Sveriges fulaste kalhygge”. Efter en jämn omröstning mellan tävlingens fem olika finalister står det nu klart att Sveriges fulaste kalhygge ligger i Sunne, Värmland. Bidraget, som Daniela Roth har fotat, fick 27 procent av allmänhetens röster – knappa tre procent mer än kalhygget i Västerbotten som kammar hem silvermedaljen.

Ny rapport: stora finansiella risker med ny kärnkraft19.6.2024 06:01:00 CEST | Pressmeddelande

Ny kärnkraft är ett riskabelt spel med skattebetalarnas pengar konstateras i en rapport som publiceras idag. I rapporten sammanställs och utvärderas åtta olika finansieringsmodeller som använts för kärnkraft i Europa och svårigheten att få lönsamhet utan stora statliga subventioner genomsyrar projekten. Aktuella kärnkraftsprojekt inom EU under de senaste åren har blivit 2-4 gånger dyrare än beräknat och 11-12 år försenade. Rapporten har beställts av Greenpeace och tagits fram av Handelshögskolan i Köpenhamn och Berlins tekniska universitet.

Rapport: E-handeln hotar svenska gammelskogar och samers rättigheter15.5.2024 05:05:00 CEST | Pressmeddelande

I drygt ett års tid har Greenpeace Sverige granskat det svenska skogsbruket för att få en bild av vilka företag som kan kopplas till förstörelse av värdefulla gammelskogar. Rapporten illustrerar ett systemfel där över hundra företag världen över får sitt material från skogsindustrin som avverkat skyddsvärda skogar. Några företag som pekas ut är jättar inom e-handeln, exempelvis Amazon, HelloFresh och Zalando, som använder engångsprodukter som pappkartonger för att frakta varor som sålts online. Greenpeace uppmanar nu företagen att ställa krav på sina leverantörer så att mer skog kan skyddas - i brist på politisk handling.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye