Svenska Bostäder har installerat snabbladdare i Husby centrum

Nu kan Järvaborna snabbladda sina elbilar i Husby centrum, dygnet runt. Bostadsbolaget Svenska Bostäder, som äger centrumet, har installerat laddstolpar för snabbladdning på parkeringen.

– Vi är med och skapar förutsättningar för att alla stockholmare ska kunna köra eldrivna fordon, säger Stefan Sandberg, vd på Svenska Bostäder.

Två laddstolpar med fyra platser för snabbladdning är nu på plats i Husby centrum. Öppna för alla och dygnet runt. I regn, snö och strålande sol.

– Vi såg behov av fler möjligheter att ladda elbilar i området kring Järva. I Husby har det hittills helt saknats snabbladdare och eftersom vi vill att fler ska kunna köra eldrivet så tyckte vi att området vid centrum var en perfekt plats, där många rör sig och som är tillgängligt dygnet runt, säger Stefan Sandberg, vd på Svenska Bostäder.

Laddstolparna, som nu är redo att använda, är installerade på parkeringen vid Husby centrum. De kan användas av allmänheten alla tider på dygnet. Det här är ett led i att bygga ut laddinfrastrukturen i Stockholm, för att staden ska kunna nå målet om fossilfritt 2030.

Husby Centrum ägs och drivs av Svenska Bostäder.

– Att det nu finns snabbladdare i centrum hoppas vi också kan få en positiv effekt på de verksamheter som finns i området. För att ladda bilen behöver man stanna till ett tag, vilket kan gynna affärerna i Husby centrum, säger Stefan Sandberg

På underliggande plan i centrum finns fler laddstolpar som kan användas av Svenska Bostäders hyresgäster.

Stockholm stad jobbar fokuserat med omställningen till eldrivet.

– Klimatkrisen är här och nu och vi måste agera på alla nivåer i samhället. Utöver satsningar på kollektivtrafik i Stockholm måste vi se till att elbilen inte är en lyx för några få utan ett självklart alternativ för alla som måste köra bil. Utbyggnad av laddinfrastruktur i ytterstaden är ett steg i rätt riktning, säger Clara Lindblom, bostadsborgarråd i Stockholm stad.

Clara Lindblom, bostadsborgarråd i Stockholm stad och Stefan Sandberg, vd Svenska Bostäder vid den enda laddstolpen i Husby centrum.
Clara Lindblom, bostadsborgarråd i Stockholm stad och Stefan Sandberg, vd Svenska Bostäder premiärtankade med snabbladdarna i Husby centrum.

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i 80 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder förvaltar cirka 27 500 hyreslägenheter, 4 centrumanläggningar och 4 000 lokaler. Svenska Bostäder har 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar cirka 1 600 hyreslägenheter och 900 lokaler och har 20 anställda.