SvD:s nya redaktionsledning siktar på mer innovation
SvD bygger framtidens redaktionsledning, med en ny struktur för att stärka såväl redaktionell innovation som journalistisk spets. Nya i gruppen är bland annat Inanna Lallerstedt, från produktteamet, och Madelaine Levy, med uppdrag att driva nya redaktionella initiativ.
Svenska Dagbladet utökar redaktionsledningen med ny kompetens från podd, digital publicering och avdelningen Livet. Samtidigt införs två arbetsgrupper i redaktionsledningen, med olika uppdrag: den ena fokuserar på redaktionell innovation och det digitala prenumerationserbjudandet, den andra på publicistik och att utveckla nyhetsarbetet.
– Vi ser att förmågan att ligga i framkant och driva redaktionell utveckling, och att utnyttja möjligheter som uppstår med till exempel AI, blir än viktigare framåt. Därför stärker vi nu redaktionsledningen bland annat med kompetens inom detta område. Vi vill inte bara leva upp till läsares och lyssnares förväntningar, utan helst överträffa dem, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd på Svenska Dagbladet.
Daniel Kederstedt, redaktionschef med särskilt ansvar för redaktionell utveckling och läsaraffären, leder innovationsgruppen som består av Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, Ebba Bonde, visuell chef, Viktor Ander, chef för avdelningen Livet, Inanna Lallerstedt, senior product manager, och Madelaine Levy, tidigare biträdande kulturchef, som nu får en ny roll inriktad på redaktionell innovation. De tre sistnämnda är nya i redaktionsledningen.
Det är första gången SvD:s redaktionsledning får en medlem från produktteamet, som ansvarar för utvecklingen av SvD:s digitala produkter.
– Det ska bli väldigt inspirerande att arbeta ännu närmare redaktionen. När man jobbar med en digital nyhetsupplevelse är innehållet kärnan i produkten. För att ligga steget före blir det därför allt viktigare att redaktion och produkt arbetar tätt tillsammans, säger Inanna Lallerstedt.
Erik Hedtjärn, tf redaktionschef, leder den andra gruppen i redaktionsledningen, med fokus på publicistik och på att utveckla nyhetsarbetet i vid mening. Här ingår Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Louise Andrén Meiton, chef Näringsliv, Petter Forslund, tf chef Nyheter, Malin S Ånell, chef print- och digitaltidningsredaktionen och Anders Q Björkman, tf kulturchef. Nya medlemmar i redaktionsledningen som också ingår i gruppen är Mattias Wikdahl, chef webbredaktionen, samt Teresa Stenler von Matérn, chef poddredaktionen.
– Vi får aldrig tappa fokus på publicistiken. SvD står för en oberoende, nyfiken och initierad journalistik, som ofta är överraskande och ibland också rolig. Vi är måna om att hela tiden utveckla den och vässa våra uttryck och format. Det blir väldigt bra att kunna fördjupa dessa diskussioner i den här gruppen, säger Lisa Irenius.
Här är SvD:s nya redaktionsledning
Lisa Irenius, chefredaktör och vd
Arbetsgruppen för redaktionell utveckling:
Daniel Kederstedt, redaktionschef
Johan Silfversten Bergman, chef redaktionell utveckling
Inanna Lallerstedt, senior product manager (ny i RL)
Ebba Bonde, visuell chef
Viktor Ander, chef Livet (ny i RL)
Madelaine Levy, specialist redaktionell innovation (ny i RL)
Arbetsgruppen för publicistik och nyhetsjournalistik:
Erik Hedtjärn, tf redaktionschef
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör (adjungerad)
Louise Andrén Meiton, chef SvD Näringsliv
Teresa Stenler von Matérn, chef poddredaktionen (ny i RL)
Anders Q Björkman, tf kulturchef
Petter Forslund, tf chef nyhetsredaktionen
Mattias Wikdahl, chef webbredaktionen (ny i RL)
Malin S Ånell, chef print- och e-tidningsredaktionen
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum