Schibsted

SvD:s nya redaktionsledning siktar på mer innovation

Dela

SvD bygger framtidens redaktionsledning, med en ny struktur för att stärka såväl redaktionell innovation som journalistisk spets. Nya i gruppen är bland annat Inanna Lallerstedt, från produktteamet, och Madelaine Levy, med uppdrag att driva nya redaktionella initiativ.

Svenska Dagbladet stärker redaktionsledningen, bland annat med mer kraft för redaktionell utveckling och innovation. Bakre raden: Mattias Wikdahl, Petter Forslund, Anders Q Björkman och Johan Silfversten Bergman. Mellersta raden: Malin S Ånell, Ebba Bonde, Inanna Lallerstedt, Teresa Stenler von Matérn och Viktor Ander. Främre raden: Daniel Kederstedt, Lisa Irenius, Tove Lifvendahl, Madelaine Levy och Erik Hedtjärn. Foto: Anna Tärnhuvud / SvD
Svenska Dagbladet stärker redaktionsledningen, bland annat med mer kraft för redaktionell utveckling och innovation. Bakre raden: Mattias Wikdahl, Petter Forslund, Anders Q Björkman och Johan Silfversten Bergman. Mellersta raden: Malin S Ånell, Ebba Bonde, Inanna Lallerstedt, Teresa Stenler von Matérn och Viktor Ander. Främre raden: Daniel Kederstedt, Lisa Irenius, Tove Lifvendahl, Madelaine Levy och Erik Hedtjärn. Foto: Anna Tärnhuvud / SvD

Svenska Dagbladet utökar redaktionsledningen med ny kompetens från podd, digital publicering och avdelningen Livet. Samtidigt införs två arbetsgrupper i redaktionsledningen, med olika uppdrag: den ena fokuserar på redaktionell innovation och det digitala prenumerationserbjudandet, den andra på publicistik och att utveckla nyhetsarbetet. 

– Vi ser att förmågan att ligga i framkant och driva redaktionell utveckling, och att utnyttja möjligheter som uppstår med till exempel AI, blir än viktigare framåt. Därför stärker vi nu redaktionsledningen bland annat med kompetens inom detta område. Vi vill inte bara leva upp till läsares och lyssnares förväntningar, utan helst överträffa dem, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd på Svenska Dagbladet. 

Daniel Kederstedt, redaktionschef med särskilt ansvar för redaktionell utveckling och läsaraffären, leder innovationsgruppen som består av Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, Ebba Bonde, visuell chef, Viktor Ander, chef för avdelningen Livet, Inanna Lallerstedt, senior product manager, och Madelaine Levy, tidigare biträdande kulturchef, som nu får en ny roll inriktad på redaktionell innovation. De tre sistnämnda är nya i redaktionsledningen. 

Det är första gången SvD:s redaktionsledning får en medlem från produktteamet, som ansvarar för utvecklingen av SvD:s digitala produkter. 

– Det ska bli väldigt inspirerande att arbeta ännu närmare redaktionen. När man jobbar med en digital nyhetsupplevelse är innehållet kärnan i produkten. För att ligga steget före blir det därför allt viktigare att redaktion och produkt arbetar tätt tillsammans, säger Inanna Lallerstedt.

Erik Hedtjärn, tf redaktionschef, leder den andra gruppen i redaktionsledningen, med fokus på publicistik och på att utveckla nyhetsarbetet i vid mening. Här ingår Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Louise Andrén Meiton, chef Näringsliv, Petter Forslund, tf chef Nyheter, Malin S Ånell, chef print- och digitaltidningsredaktionen och Anders Q Björkman, tf kulturchef. Nya medlemmar i redaktionsledningen som också ingår i gruppen är Mattias Wikdahl, chef webbredaktionen, samt Teresa Stenler von Matérn, chef poddredaktionen.

– Vi får aldrig tappa fokus på publicistiken. SvD står för en oberoende, nyfiken och initierad journalistik, som ofta är överraskande och ibland också rolig. Vi är måna om att hela tiden utveckla den och vässa våra uttryck och format. Det blir väldigt bra att kunna fördjupa dessa diskussioner i den här gruppen, säger Lisa Irenius. 

Här är SvD:s nya redaktionsledning

Lisa Irenius, chefredaktör och vd

Arbetsgruppen för redaktionell utveckling:

Daniel Kederstedt, redaktionschef
Johan Silfversten Bergman, chef redaktionell utveckling
Inanna Lallerstedt, senior product manager (ny i RL)
Ebba Bonde, visuell chef
Viktor Ander, chef Livet (ny i RL)
Madelaine Levy, specialist redaktionell innovation (ny i RL)

Arbetsgruppen för publicistik och nyhetsjournalistik:

Erik Hedtjärn, tf redaktionschef
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör (adjungerad)
Louise Andrén Meiton, chef SvD Näringsliv
Teresa Stenler von Matérn, chef poddredaktionen (ny i RL)
Anders Q Björkman, tf kulturchef
Petter Forslund, tf chef nyhetsredaktionen
Mattias Wikdahl, chef webbredaktionen (ny i RL)
Malin S Ånell, chef print- och e-tidningsredaktionen

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svenska Dagbladet stärker redaktionsledningen, bland annat med mer kraft för redaktionell utveckling och innovation. Bakre raden: Mattias Wikdahl, Petter Forslund, Anders Q Björkman och Johan Silfversten Bergman. Mellersta raden: Malin S Ånell, Ebba Bonde, Inanna Lallerstedt, Teresa Stenler von Matérn och Viktor Ander. Främre raden: Daniel Kederstedt, Lisa Irenius, Tove Lifvendahl, Madelaine Levy och Erik Hedtjärn. Foto: Anna Tärnhuvud / SvD
Svenska Dagbladet stärker redaktionsledningen, bland annat med mer kraft för redaktionell utveckling och innovation. Bakre raden: Mattias Wikdahl, Petter Forslund, Anders Q Björkman och Johan Silfversten Bergman. Mellersta raden: Malin S Ånell, Ebba Bonde, Inanna Lallerstedt, Teresa Stenler von Matérn och Viktor Ander. Främre raden: Daniel Kederstedt, Lisa Irenius, Tove Lifvendahl, Madelaine Levy och Erik Hedtjärn. Foto: Anna Tärnhuvud / SvD
Ladda ned bild
Publicistik-gruppen består av Mattias Wikdahl, Petter Forslund, Malin S Ånell, Tove Lifvendahl, Anders Q Björkman, Erik Hedtjärn och Teresa Stenler von Matérn. Foto: Anna Tärnhuvud / SvD
Publicistik-gruppen består av Mattias Wikdahl, Petter Forslund, Malin S Ånell, Tove Lifvendahl, Anders Q Björkman, Erik Hedtjärn och Teresa Stenler von Matérn. Foto: Anna Tärnhuvud / SvD
Ladda ned bild
Innovationsgruppen består av Viktor Ander, Johan Silfversten Bergman, Daniel Kederstedt (bakre raden), Inanna Lallerstedt, Ebba Bonde och Madelaine Levy (främre raden). Foto: Anna Tärnhuvud / SvD
Innovationsgruppen består av Viktor Ander, Johan Silfversten Bergman, Daniel Kederstedt (bakre raden), Inanna Lallerstedt, Ebba Bonde och Madelaine Levy (främre raden). Foto: Anna Tärnhuvud / SvD
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye