SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”

Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.

Svenska Dagbladets nyhetstjänst SvD Kompakt tar VM-guld när branschen korade världens bästa nya digitala produkt (Best New Digital Product), i INMA Global Media Awards. Foto: INMA

Varje år prisar International News Media Association, INMA, mediebolag i hela världen som utmärkt sig genom innovativa journalistiska satsningar och effektiva affärsstrategier.

I år gick priset för bästa nya digitala produkt till SvD Kompakt, Svenska Dagbladets nyhetstjänst för unga och nyfikna läsare.

– Det är otroligt roligt att SvD Kompakt får detta fina erkännande, i hård konkurrens med internationella medier från Kanada, USA, Finland med mera. Jag är väldigt stolt över de nytänkande journalister och utvecklare vi har på SvD, som har både mod och förmåga att skapa en innovativ och annorlunda nyhetstjänst, säger Lisa Irenius, vd och chefredaktör för Svenska Dagbladet.

SvD Kompakt har tagits fram tillsammans med läsarna genom intervjuer och enkäter, och testats ingående när det gäller tonalitet och innehåll. Men bakom framgången står också ett nära samarbete mellan flera olika avdelningar på tidningen, som samlat både journalister, produktutvecklare och affär/marknad.

– Att vinna ett pris på den här nivån är såklart ett fantastiskt fint kvitto på vi lyckats ta fram en nyskapade produkt. Redaktionen och hela teamet bakom Kompakt har gjort ett lysande jobb för att ta oss dit vi är i dag, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef på Svenska Dagbladet.

Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.

Redaktörerna som sätter tonen. Ellen Hemmingsson, Wilma Backman, Matilda Lundberg och Nichlas Alsing Pettersson. Foto: SvD
På några månader har det som började som ett experiment blivit en publiksuccé. I dag har 35 000 har signat upp sig för den nya nyhetstjänsten SvD Kompakt och på torsdagkvällen prisades tjänsten internationellt på INMA Global Media Awards. Illustration: Sebastian Toussaint/SvD

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.