SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Varje år prisar International News Media Association, INMA, mediebolag i hela världen som utmärkt sig genom innovativa journalistiska satsningar och effektiva affärsstrategier.
I år gick priset för bästa nya digitala produkt till SvD Kompakt, Svenska Dagbladets nyhetstjänst för unga och nyfikna läsare.
– Det är otroligt roligt att SvD Kompakt får detta fina erkännande, i hård konkurrens med internationella medier från Kanada, USA, Finland med mera. Jag är väldigt stolt över de nytänkande journalister och utvecklare vi har på SvD, som har både mod och förmåga att skapa en innovativ och annorlunda nyhetstjänst, säger Lisa Irenius, vd och chefredaktör för Svenska Dagbladet.
SvD Kompakt har tagits fram tillsammans med läsarna genom intervjuer och enkäter, och testats ingående när det gäller tonalitet och innehåll. Men bakom framgången står också ett nära samarbete mellan flera olika avdelningar på tidningen, som samlat både journalister, produktutvecklare och affär/marknad.
– Att vinna ett pris på den här nivån är såklart ett fantastiskt fint kvitto på vi lyckats ta fram en nyskapade produkt. Redaktionen och hela teamet bakom Kompakt har gjort ett lysande jobb för att ta oss dit vi är i dag, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef på Svenska Dagbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum