Advea lovade gratis elektronikprylar - stäms av KO
Säljarna lovade gratis hörlurar och paddor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor. Nu stämmer Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB, numer Folisker AB, och personen bakom bolaget.
KO har en lång lista på fel som företaget gjort och som Patent- och marknadsdomstolen ska ta ställning till. Med tanke på hur omfattande verksamheten är och hur pass allvarliga lagöverträdelserna är anser KO att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift på drygt en halv miljon kronor.
Risk för fortsatt verksamhet
Företaget har visserligen upphört med sin försäljning utomhus eller i köpcentrum sedan november 2023, men myndigheten befarar att den kan återupptas om inte domstolen sätter stopp. Myndigheten vill därför att domstolen omedelbart förbjuder personen bakom verksamheten att fortsätta med lagöverträdelserna, även i verksamhet i andra bolag, samt att företaget förbjuds att fakturera konsumenter som inte fått information om att de erbjudna varorna kostar upp till 25 000 kronor.
Hänsynslöst mot konsumenterna
– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, säger Ida Nyström som är processråd vid KO.
På marknader, mässor och utanför affärslokaler har säljarna från Advea lockat människor att skriva på genom att erbjuda gratis telefoner och annan elektronikutrustning och påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. Säljarna har gett sken av att företaget representerar eller har ett samarbete med konsumentens befintliga teleoperatör.
Många orter
Bolagets säljare har besökt bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle. Säljarna har ofta uppgett att konsumenten inte behöver läsa igenom avtalet före påskrift eller att kostnaden som anges i dokumentet inte är något att bry sig om. Konsumenter som velat ångra avtalet har haft svårt att komma i kontakt med företaget och även mötts av felaktiga besked om ångerrätten.
Klagomål fortsätter komma in
Totalt har 72 anmälningar mot Advea kommit in till Konsumentverket under perioden april 2022 till och med december 2023. Under åren 2022–2023 har myndighetens vägledning haft 131 kontakter angående bolaget. Det fortsätter att komma in anmälningar och klagomål mot bolaget till Konsumentverket.
Kontakter
Kontakt för medierna: Ida Nyström, processråd vid KO, via presstjänsten tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar6.5.2025 10:28:54 CEST | Pressmeddelande
Hoppborgar som inte sitter fast ordentligt riskerar att blåsa i väg eller välta. Barnen i hoppborgen kan skadas allvarligt. Stickprovskontroller visar att problemen finns kvar.
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum