Vänsterpartiet Malmö

Malmö stads högsta chefer måste föregå med gott exempel

På dagens kommunstyrelsemöte behandlades utredningen avseende förhållandet att Malmö stads stadsbyggnadsdirektör parallellt med sitt uppdrag tidigare har varit ordförande i Malbas Basket, som har sponsoravtal med tre byggbolag verksamma i staden.

Fotograf måste anges: Emmalisa Pauly

- Vi har läst utredningen och yrkade att kommunstyrelsen skulle uttala att stadsbyggnadsdirektörens agerande varit olämpligt eftersom delikatessjäv inte kan uteslutas. Opartiskheten när det gäller handläggningen av byggprojekt måste garanteras framöver, säger Anders Skans (V) gruppledare och ledamot i kommunstyrelsen.

För Vänsterpartiet är det viktigt att både förtroendevaldas och anställdas förhållningssätt ska präglas av professionalitet och transparens i Malmö stad.

- Malmö stad är en enorm arbetsgivare, signalen ut till medarbetare och Malmöbor måste vara att sånt här inte får hända. Det är för allvarligt för att inte uppmärksammas av stadens yttersta ledning, därför ville vi att kommunstyrelsen skulle uttala sig i frågan, avslutar Emma-Lina Johansson (V) oppositionsråd och ledamot i kommunstyrelsen.

Följ Vänsterpartiet Malmö

Senaste pressmeddelandena från Vänsterpartiet Malmö

Uppmärksamma den 15 mars - FN:s dag mot islamofobi15.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

FN:s generalförsamling fattade år 2022 beslut om att låta den 15 mars vara en internationell dag för att bekämpa islamofobin. Redan nu arrangerar Malmö stad tillsammans med civilsamhället ett uppmärksammande av den 15 mars. Vänsterpartiet anser dock att det är av vikt att genom politiskt beslut fastställa att Malmö stad årligen skall erkänna och uppmärksamma den 15 mars, oavsett politiskt styre.