SOS Alarm Sverige AB

SOS Alarm förbereder för en sommar med högtryck på nödnumret

Dela

Sommar och semestrar innebär att fler svenskar larmar nödnumret 112. Under midsommar förra året inkom ca 15 500 samtal, vilket motsvarar nära 45 procent fler nödsamtal jämfört med en genomsnitthelg. Samtalstrycket förväntas vara högt hela sommaren och svarstiderna på 112 kan bli längre.

Midsommarstång med blåhimmel i bakgrunden

– Vi vill uppmana var och en att fira in sommaren varsamt och att ringa rätt när det behövs. Är man i nöd ska man inte tveka att ringa oss, men om det inte är en nödsituation bör man överväga andra nummer. Så kan vi tillsammans frigöra resurser till dem som har ett akut hjälpbehov, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

– Vi planerar för att hantera en sommarperiod med många hjälpsökanden. Samtidigt har SOS Alarm en ansträngd personalsituation. Vi har under det senaste året gjort den största rekryteringssatsningen någonsin, men det är ändå inte tillräckligt för att möta ett långvarigt högre tryck på nödnumret. Vi ser en risk för längre svarstider under sommaren men gör allt vi kan för att styra resurserna till dem som är i störst behov, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

– SOS Alarm har en hög kapacitet och styrka i att 15 centraler runt om i landet kan avlasta varandra om trycket ökar på ett visst geografiskt ställe. Tack vare vår rikstäckande organisation kommer vi även, så gott vi kan, hjälpa de regioner som under sommarmånaderna behöver stöd i att hantera samtal på egna larmcentraler. Genom samarbete med regionerna kan vi gemensamt arbeta för den hjälpsökandes bästa, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

    Under förra årets midsommar var ökningen av nödsamtal störst i Kalmar län och Dalarnas län med cirka 75 procent fler samtal. Minst ökning sågs i Jönköpings län med +6 procent.

    Intensiva sommarmånader väntar
    Ökningen av nödsamtal kan generellt kopplas till vackert väder då fler är utomhus. Den största ökningen, med 85 procent fler ärenden, består av vattenrelaterade olyckor. Trafikolyckor, polisiära ärenden, bränder och vårdärenden ökar med cirka 10 procent under sommaren.

    De senaste åren har flera stora händelser också kunnat härledas till klimatpåverkan och extremväder så som skogsbränderna 2018 och översvämningarna i Gävleborg och Dalarna 2021.

    Vart tredje samtal till SOS Alarm är ett samtal som inte hör hemma på nödnumret. Utöver rent felaktiga samtal hänvisas 20 procent av alla vårdsamtal till en annan vårdgivare. Varje dag får SOS Alarms operatörer ta emot samtal från personer som exempelvis har tappat bort sin plånbok, behöver en vägbeskrivning eller har lättare vårdbehov som kan behandlas genom egenvård eller kontakt med 1177 eller vårdcentralen.

    Fakta: Ring rätt nummer i midsommar
    112: Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. Via 112 når du även jourhavande präst vid behov.

    113 13: Sveriges nationella informationsnummer. Hit kan du vända dig för att ge och få information om större olyckor och kriser.

    1177: Ring 1177 om du eller någon anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska eller om du vill få hjälp med att hitta rätt i vården. (Vid akuta, livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112).

    114 14: Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser.

    Kontakter

    SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

    SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

    Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

    SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

    Följ SOS Alarm Sverige AB

    Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

    Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB

    Ny information om drunkningstillbud i 112-appen12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

    112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.

    Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande

    Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.

    I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

    Besök vårt pressrum
    World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye