SvD inleder ett nytt samarbete med Demoskop och Aftonbladet
Svenska Dagbladet stärker sin politikbevakning genom ett nytt samarbete med Demoskop och Aftonbladet. ”Det här är ett initiativ som kommer ge våra läsare på nya insikter och analyser”, säger Erik Hedtjärn, tf redaktionschef.
Svenska Dagbladets målsättning om att erbjuda läsarna och lyssnarna landets mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik fortsätter. Nu kliver SvD in i ett nytt samarbete med Demoskop. Hos opinionsföretaget återfinns bland annat Karin Nelsson som är en av landets mest erfarna opinionsmätare samt Johan Martinsson – ny opinionschef sedan 2023 och tidigare föreståndare för SOM-institutet och docent i statsvetenskap.
– Det är få som sitter på lika djupa kunskaper om väljaropinionen som Johan Martinsson. Hans initierade analyser kommer lyfta vår journalistik ytterligare och hjälpa läsarna att förstå den politiska utvecklingen bättre, säger Erik Hedtjärn, tf redaktionschef.
Med Demoskops väljarbarometer stärker samtidigt SvD och Aftonbladet sitt samarbete inom Schibsted-koncernen ytterligare.
– Det är en del av Schibsted News Medias strategi att hela tiden söka nya samarbeten inom koncernen. Det här är ett sådant gyllene tillfälle. Jag är väldigt glad att vi får möjlighet att göra detta tillsammans med Aftonbladet, säger Erik Hedtjärn.
Utöver Demoskops väljarbarometer kommer SvD också publicera väljarnas viktigaste fråga, förtroendet för partiledarna och det sakpolitiska ägandet för SvD.
Demoskop erbjuder sedan 1989 marknads- och opinionsundersökningar. Inför de två senaste riksdagsvalen 2018 och 2022 levererade Demoskop de mest träffsäkra väljarbarometrarna.
– Vi är väldigt stolta över att kunna bredda samarbetet och kunna föra ut våra analyser av politik och samhällsutvecklingen, säger Karin Nelsson, vd för Demoskop.
– Jag ser verkligen fram emot att få möjligheten att tillämpa våra kunskaper från den akademiska forskningen om väljarbeteende och politisk opinion på den dagliga politiska utvecklingen även tillsammans med Svenska Dagbladet, säger Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop.
SvD avslutar i och med detta sitt samarbete med Novus.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, tf redaktionschef, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Karin Nelsson, vd, Demoskop. Telefon: 070-221 39 94. E-post: karin.nelsson@demoskop.se
Johan Martinsson, opinonschef, Demoskop. Telefon: 070-466 04 35. E-post: johan.martinsson@demoskop.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum