Bonnier News planerar att konsolidera all logistikverksamhet i gemensamt bolag

Bonnier News helägda distributionsbolag Nim Distribution i Skåne AB byter namn till Bonway AB. Samtidigt har förhandlingar inletts om en verksamhetsövergång för koncernens distributionsbolag Prolog KB till Bonway AB från och med 1 maj samt en fusion mellan Bonnier News tredje distributionsbolag Hall Media Logistik AB och Bonway AB som beräknas vara klar under juni.

Foto: Bonway

För att förtydliga och förenkla gentemot kunder och samarbetspartners, samlade Bonnier News under hösten 2023 all distributionsverksamhet under det gemensamma varumärket Bonway. Under 2024 utvidgas verksamheten när Tidningstjänst AB, TAB, integreras i Bonway, som i och med det blir Sveriges största distributör av morgontidningar. Redan nu tas nästa steg i utvecklingen av Bonway genom att byta namn på ett av Bonnier News tre distributionsbolag, Nim Distribution, till Bonway AB.

Samtidigt har förhandlingar inletts om dels en verksamhetsövergång för Prolog KB till Bonway AB, dels en fusion mellan Hall Media Logistik och Bonway AB. Ambitionen är att Bonnier News från och med juni 2024 ska ha all distributionsverksamhet samlad i ett gemensamt bolag, Bonway AB.

– Vi har haft ett nära samarbete mellan alla våra distributionsbolag de senaste fyra åren, inte bara verksamhetsmässigt utan också organisationsmässigt. Det har varit framgångsrikt och i somras tog vi ytterligare ett steg med en gemensam vd i samtliga tre bolag. Att vi nu planerar för en konsolidering av tre legala enheter till en är ett naturligt steg i utvecklingen, säger Philip Widner.

Om de föreslagna förändringarna går igenom kommer alla medarbetare inom Prolog KB och Hall Media Logistik AB att erbjudas anställning i Bonway AB. Förändringarna kommer också leda till bland annat minskade administrativa kostnader.

– Att vi blir ett gemensamt bolag kommer också göra det ännu enklare för våra kunder och partners, vilket så klart är positivt och bäddar för fortsatt utveckling av verksamheten, säger Philip Widner.

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Nya utgivningsdagar på Höglandet förbättrar tidningsbudens arbetssituation27.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Bonnier News Local tar ytterligare steg för att förbättra arbetssituationen för koncernens tidningsbud. Detta genom att utöka antalet distributionsdagar på Höglandet från tre till sex dagar per vecka och på så sätt öka antalet arbetstimmar för buden. Förändringen medför att Smålands-Tidningen och Tranås Tidning byter utgivningsdagar till måndag, onsdag och fredag.

Bonnier News köper HSS Media21.2.2024 08:15:05 CET | Pressmeddelande

Bonnier News köper den österbottniska mediekoncernen HSS Media med tidningarna Vasabladet, Österbottens Tidning och Syd-Österbotten. De österbottniska tidningarna kommer att ingå i Bonnier News affärsområde Dagens Nyheter. – HSS Medias tidningar har en nyckelroll för svenskspråkig kultur i Österbotten. Vi tror att Bonnier News och Dagens Nyheter kan skapa goda förutsättningar för en fortsatt utveckling av journalistiken samt en långsiktig utgivning av tidningarna, säger Peter Wolodarski, chefredaktör och affärsområdeschef för Dagens Nyheter.

Växande prenumerationsaffär men minskad vinst för Bonnier News Local 202316.2.2024 09:03:00 CET | Pressmeddelande

Bonnier News Local visar upp en kraftig tillväxt av prenumeranter under 2023 och passerade milstolpen 500 000 kunder. Samtidigt påverkas koncernen av lågkonjunktur, vikande annonsmarknad och extraordinära kostnader för att ställa om verksamheten. Affärsområdets resultat för 2023 är 91 miljoner kronor (Mkr) exklusive extraordinära poster. Efter strukturkostnader och resultatandelar är resultatet 29 Mkr.