Bonnier News vd till Svenskt Näringslivs verksamhetsstyrelse

Anders Eriksson, vd för Bonnier News och ordförande i Medieföretagen, har valts in i Svenskt Näringslivs verksamhetsstyrelse.
– Ett viktigt kvitto på att grundläggande demokratifrågor och mediernas roll får allt större betydelse i näringslivet, säger Anders Eriksson.

Anders Eriksson, vd Bonnier News
Anders Eriksson, vd Bonnier News Foto: Per Mikaelsson

Anders Eriksson har sedan 2022 suttit i Svenskt Näringslivs styrelse, som består dels av ledamöter som utses av stämman, dels av ledamöter som utses av föreningens medlemsorganisationer. Han representerar Almega och dess förbund Medieföretagen, som samlar dagstidningar och tidskrifter, bokförlag, radio- och TV-företag, biografer och filmdistributörer, tryckerier, kommunikationsbyråer, tidningsdistributions­företag, filmproducenter, skivbolag och dataspels­företag. Medieföretagen har omkring 600 medlemsföretag med cirka 36 000 anställda.

– Mediebranschen är en viktig del av näringslivet och ytterst vår demokrati, och kanske särskilt så nu med en så utmanande omvärld, säger Anders Eriksson.

– Jag hoppas att kunna bidra med både Medieföretagens och Almegas perspektiv. Tjänstesektorn växer och får större och större betydelse i näringslivet. Beredskapsfrågor blir allt viktigare för företag och organisationer och här kan Medieföretagens medlemmar både lära av andra inom Svenskt Näringsliv, men också bidra med erfarenheter från våra verksamheter som ofta jobbar 24/7 och med oväntade förutsättningar inom exempelvis nyhetsförmedling.

Verksamhetsstyrelsen (VS) utses av stämman och består av totalt 15 ledamöter varav tre självskrivna: styrelsens ordförande Jacob Wallenberg, ordförande för Investor, ordföranden för SME-kommittén (Små och medelstora bolag), Marie Svensson, vd Tjeders Industri AB samt VD Jan-Olof Jacke.

Styrelsen i sin helhet: Jacob Wallenberg, ordförande, Investor, Marie Svensson, vice ordförande Tjeders Industri, Tom Erixon, vice ordförande, Alfa Laval Group, Marcus Kristiansson, vice ordförande, ISS Facility Services, Anders Eriksson, Bonnier News, Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringsliv, Björn Alvengrip, Hallands Hamnar, Anders Fröberg, Borealis, Claes Hansson, Götenehus Group, Yvonne Pernodd, Business Sweden, Maud Spencer, Svalson, Mikael Staffas, Boliden, Carin Stoeckmann, Byggmästar´n i Skåne, Anders Svensson, Stadium, och Fredrik Reinfeldt, Fredrik Reinfeldt AB.

Anders Eriksson är vd och koncernchef för Bonnier News sedan 2016 och bland annat också vd för Dagens Nyheter, Expressen, Dagens industri och Bonnier News Local. Han är ordförande för branschorganisationen Tidningsutgivarna och för arbetsgivarorganisationen Medieföretagen, samt vice ordförande för Almega.

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

De utser vinnare i DN Reklamcupen17.6.2024 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

I drygt 20 år har har DN Reklamcupen låtit reklambyråer tävla med sina mest kreativa helsidor i ett cupformat. I år är det 32 tävlande bidrag och juryn som utser vinnare består av nio skarpa branschprofiler. – Det brukar vara en fröjd att höra alla dialoger som förs i juryarbetet kring printens klara fördelar gentemot andra “snabba” medier, som till exempel utomhusannonsering, säger Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News.