SOS Alarm förvärvar resterande del av dotterbolaget YouCall
SOS Alarms dotterbolag YouCall blir helägt av SOS Alarm Sverige AB. SOS Alarm har under en längre tid bedrivit verksamhet via YouCall, exempelvis informationsnumret 113 13 och med förvärvet inkluderas tjänsteutbudet som helhet inom koncernen.

YouCall Sverige AB är ett av de ledande kontaktcenterföretagen inom telefoni på distans och kundtjänst med kunduppdrag över hela Sverige.
– YouCall är ett välskött bolag med en stark kundbas och kompetenta och drivna medarbetare – något som SOS Alarm vill ta vara på och utveckla ytterligare. Med uppköpet inkluderas YouCall helt i SOS-familjen och vi ser fram emot att tillsammans stärka oss ytterligare inom trygghet och säkerhet säger Maria Khorsand, VD för SOS Alarm.
YouCall har en viktig roll i att stärka SOS Alarms tjänster och stötta centrala verksamheter, inte minst avseende det nationella informationsnumret 113 13 dit allmänheten kan ringa för att få eller lämna information om pågående kriser.
– Det är spännande att SOS Alarm ser YouCall som ett bolag de vill investera i och vidareutveckla. Jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att hitta synergier och att vi med gemensamma krafter kan lyfta YouCall som dotterbolag ytterligare, säger Anneli Olovsson VD YouCall Sverige.
YouCall har uppdrag från kunder i hela Sverige och verkar i Piteå. Idag har företaget ca 80 anställda med kompetenser inom kundtjänst, svarstjänst, jour, felanmälan, support och gåvoservice.
– Vi är mycket måna om att fortsätta bidra till sysselsättningen i Piteå och dess omnejd. Vi vill investera och utveckla bolaget vilket kan ge ytterligare arbetstillfällen lokalt, säger Maria Khorsand, VD för SOS Alarm.
YouCall ägdes tidigare av SOS Alarm till 70 procent samt av Piteå kommun genom Piteå Näringsfastigheter AB till 30 procent.
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seSOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Pontus Lindqvist blir ny CIO på SOS Alarm19.11.2025 14:41:58 CET | Pressmeddelande
Efter nyår börjar Pontus Lindqvist som ny IT-chef/CIO på SOS Alarm. Pontus kommer närmast från Nordens största kollektivtrafikbolag, där han haft motsvarande roll.
Information med anledning av falska sms5.9.2025 15:44:56 CEST | Pressmeddelande
Just nu florerar falska sms om Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, med information som påstås komma från SOS Alarm.
Ny information om drunkningstillbud i 112-appen12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.
Nya ledamöter i SOS Alarms styrelse23.4.2025 13:01:00 CEST | Pressmeddelande
Under SOS Alarm Sverige ABs årsstämma den 23 april 2025 har Dan Ericsson och Christine Rankin valts in som nya ledamöter i bolagets styrelse. Ulrica Messing omvaldes till styrelseordförande. Detta gäller fram till nästa årsstämma.
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum