E-handelns omsättning minskade under 2023
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2023 till 144 miljarder kronor. Det är en minskning med 8 procent jämfört med 2022. Den sjunkande omsättningen förklaras inte av att färre e-handlade, utan av lägre köpesummor.
![](/data/images/public/1718444/3417343/3f05cee4-d571-49b3-956f-1883b7b1a42e-w_720.png)
68 procent av konsumenterna e-handlade en genomsnittlig månad under 2023. Det var en lika hög andel som under 2022. Den genomsnittliga köpesumman per månad och konsument sjönk dock med cirka 200 kronor, från ett skattat värde på 2 319 kronor 2022 ned till 2 126 kronor 2023. Det innebär i sin tur att totalomsättningen i e-handeln i konsumentled sjönk från cirka 156 miljarder 2022 till cirka 144 miljarder 2023. Det motsvarar en minskning med 8 procent i löpande priser. Justerat för inflation motsvarar det en volymförsäljningsminskning på nära 16 procent.
– 2023 blev ett prövningarnas år för många e-handlare. Svart på vitt ser vi nu hur det tuffa ekonomiska läget, som slagit hårt mot kundernas köpkraft, påverkar stora delar av e-handeln negativt. Ljuspunkten är att vi ser att kundernas intresse för e-handeln fortsatt är starkt, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Vissa varukategorier gick mot strömmen
Skillnaden i andelen konsumenter som e-handlat nedbrutet på varukategori är även de små jämfört med 2022. Den största minskningen uppmättes i kategorin hemelektronik som i genomsnitt handlades av 15 procent av e-handelskonsumenterna per månad 2023 jämfört med 17 procent 2022. Merparten av varukategorierna uppvisade fallande totalomsättning jämfört med föregående år. I flera fall föll omsättningen kraftigt. De tydligaste undantagen var e-handel av nikotin och tobaksprodukter, som ökade med 20 procent i omsättning, samt varor från apotek, som ökade med 10 procent.
– Ett genomgående tema vi noterat under året är att kapitalintensiva branscher, som gick extremt bra under pandemin, nu har det tuffare. Det beror dels på att det är inköp som görs lite mer sällan, samtidigt som vi som bekant håller betydligt hårdare i plånboken, säger Per Ljungberg.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Om Svensk Handel
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handlarnas framtidsförväntningar stiger inte – fallande inflation till trots26.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidstron inom den svenska handeln spretade under juli månad. Butiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver. Men det är uppenbart att penningpolitiken är för åtstramande i dagsläget, vilket slår hårt mot handeln.
Dyster månad för väderberoende försäljning12.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
De förhållandevis goda siffrorna för maj höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt generellt försiktiga med sina inköp. Konkurrensen från e-handlare som inte lyder under EU-regler påverkar också.
Regeringen måste markera mot Temu och Shein8.7.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Temu och Sheins explosionsartade utveckling på den svenska marknaden hotar inte bara miljön och konsumenternas säkerhet. På sikt riskerar även svenska företag, jobb och skatteintäkter att gå förlorade. Svensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet3.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för, följt av hotfullt beteende från besökare eller kund. Det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet 2024.
Stigande optimism inom stora delar av handeln24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader. Trots positivt momentum för stora delar av handeln under våren är det uppenbart att de senaste årens utmaningar slagit hårt mot branschen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum