Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
2023 var i många avseenden ett turbulent år för Sverige. Processen för ett medlemskap i Nato, koranbränningar, LVU-kampanjen och terrordådet mot svenska medborgare i Bryssel präglade den internationella rapporteringen om Sverige.
– Trots ett utmanande år är bilden av Sverige stark i stora delar av världen. Men i vissa länder har Sveriges anseende tagit skada, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
– Vårt starka nationsvarumärke utgör en grund för motståndskraft mot desinformation. Men det är inte en garant, vilket det senaste året har visat. Vi behöver utveckla relationen och dialogen med de länder där uppfattningen om Sverige försämrats och kunskapen om oss är låg. Kännedom om ett land, eller egna erfarenheter, bygger förtroende.
Årsrapporten 2023 speglar publiceringar om Sverige i internationell nyhetsrapportering och i sociala medier, hur Sverige upplevs utomlands samt hur Sverige presterar i förhållande till andra länder i internationella jämförelser.
Mediebilden av Sverige
Rapporteringen om Sverige i internationell nyhetsrapportering och sociala medier har varit omfattande. Under 2023 ökade antalet publiceringar med 10 procent jämfört med år 2022. Mest ökade de inom arabiska och turkiska språkområden med 85 respektive 58 procent. Precis som förra året skapade Natoansökan fortsatt stor internationell uppmärksamhet tillsammans med frågor som koranbränningar, gängkriminalitet och LVU-kampanjen. Generellt har händelser kopplat till säkerhet utgjort en betydande del i mediebilden om Sverige, men några av de största är även kopplade till sport och kultur.
Uppfattningen om Sverige
Hos den breda allmänheten i undersökta länder anses Sverige stå för ett stabilt samhällsstyre med respekt för medborgares fri- och rättigheter. Vi associeras med kreativitet och forskning i framkant samt anses bidra positivt till miljö och klimatskydd.
Uppfattningen om Sverige är genomgående positiv i väst och andra demokratier. I USA, Kanada och Storbritannien fick man en mer positiv uppfattning om Sverige under 2023. Även i Norden är synen på Sverige över lag mycket positiv. Dock anser grannländerna inte i samma utsträckning som andra att Sverige är tryggt och säkert.
I några länder försämrades bilden av Sverige. Till dessa hör Saudiarabien och Turkiet. En
förklaring är koranbränningar och LVU-kampanjen, men även stora värderingsskillnader. Den generella inställningen till väst och liberala sekulära värderingar avspeglas i synen på Sverige.
Det bör noteras att den faktiska kännedomen om Sverige varierar mycket mellan länder, och generellt är låg utanför vårt närområde.
Sveriges konkurrenskraft är fortsatt god
Sverige har ett av världens starkaste nationsvarumärken. Det är en strategisk tillgång i en alltmer konkurrensutsatt värld. Internationella index visar att Sverige presterar mycket väl i jämförelse med andra länder inom områden som innovation, talang och kompetens, klimat och hållbarhet samt jämställdhet.
Kontakter
Tulle DurlingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder

Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 202517.10.2025 07:58:19 CEST | Pressmeddelande
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum