För femte året i rad - Sverige i EU:s bottenliga när det gäller miljökrav vid besiktning
En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige för femte året i rad är bland de sämsta länderna i EU när det gäller miljökrav vid fordonsbesiktning. Låga krav och höga gränsvärden gör att många personbilar måste godkännas, trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp. Vidare välkomnas förslag för att kriminalisera fusk med avgasrening, samtidigt som branschen noterar att Sverige fortfarande saknar specifika besiktningsregler för elbilar.
Vägtrafiken är fortfarande en stor källa till luftföroreningar. Skärpt miljökontroll vid fordonsbesiktning är därför en viktig pusselbit för att förbättra luftkvaliteten. Men sedan reglerna ändrades 2018 godkänns många bilar, trots bristande avgasrening och miljöfarliga utsläpp. Låga krav och höga gränsvärden, gör att Sverige placerar sig i EU:s bottenliga när det gäller miljökrav vid besiktning.
I februari 2023 presenterade Transportstyrelsen ett antal åtgärdsförslag för att skärpa miljökontrollen, fullt möjliga att införa inom dagens EU-direktiv. Även EU-kommissionen uppmanar alla medlemsländer att så snabbt som möjligt införa partikelmätning vid avgaskontroll. Men i stället för att införa de föreslagna regeländringarna vill Transportstyrelsen invänta EU:s nya besiktningspaket, något som kan dröja ända till 2029. Flera andra länder har sedan länge skärpt sina regler. Nu vill branschen se att även Sverige går från ord till handling.
- ”Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen. Att Transportstyrelsen då inte ens vill agera på sina egna förslag, är väldigt svårt att begripa. Det finns inget att vänta på, det handlar i grunden om vår miljö och hälsa.”, säger Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen.
Fusk med avgasrening ännu inte straffbart
Redan i fjol rapporterade FBB om Transportstyrelsens utredning för att motverka manipulation av utrustning för avgasrening. Den visade att fordon som är manipulerade eller saknar fungerande avgasrening beräknas öka den svenska vägtrafikens utsläpp av kväveoxider med upp till 14 procent för tunga lastbilar och så mycket som 150 procent för lätta dieselfordon när det gäller partikelutsläpp. Utredningen föranledde Transportstyrelsens förslag om att kriminalisera den här typen av fusk, något som välkomnas av branschen. Förslagen ligger nu på regeringens bord.
- ”Det är såklart ett steg i rätt riktning att det nu finns förslag att kriminalisera den här typen av fusk. Nu är det viktigt att regeringen agerar snabbt för att få till nödvändiga lagändringar”, säger Tord Fornander.
Besiktningsregler för elbilar fortsätter släpa efter
Idag väljer allt fler elbil framför andra alternativ. Det finns fler än en halv miljon laddbara bilar i Sverige, vilket utgör 11 procent av den totala personbilsflottan. Trenden är tydlig - andelen elbilar kommer snabbt att öka på de svenska vägarna. Precis som andra fordon ska en elbil genomgå kontrollbesiktning, men till skillnad från flera andra EU-länder saknar Sverige fortfarande ett särskilt regelverk för elbilar. Komponenter som bilens framdriftsbatteri, kablar och laddningsutrustning kontrolleras alltså inte för eventuella fel. Det är nu över tre år sedan som Transportstyrelsen efterfrågade branschens förslag på hur man kan möjliggöra bättre kontroll av elbilar. Nya regler lyser dock fortfarande med sin frånvaro.
-“Regelverket måste självklart uppdateras i takt med den tekniska utvecklingen och att elfordon blir en allt större del av den svenska fordonsflottan. Avsaknaden av regler för elbilar handlar knappast om att frågan är komplex - förslagen finns och andra EU-länder har redan infört specifika kontroller.”, säger Tord Fornander.
Ladda ned branschrapporten här.
Kontaktuppgifter:
Tord Fornander, ordförande
Tel: 010-804 99 70
E-post: kansliet@fordonsbesiktningsbranschen.se
Nyckelord
Kontakter
Tord FornanderOrdförande
Tel:0108049970kansliet@fordonsbesiktningsbranschen.seDokument
Fordonsbesiktningsbranschens uppgift är att bevaka och agera i branschgemensamma frågor samt är mötesplats för branschen. Sektionen utgör språkrör för branschgemensamma frågor och representerar branschen vid kontakter med nationella och internationella myndigheter och organisationer.
Följ Fordonsbesiktningsbranschen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fordonsbesiktningsbranschen
Tillfälligt stopp för besiktning av gasdrivna Fiat Ducato29.5.2024 14:39:53 CEST | Pressmeddelande
Efter att tre fordon av modell Fiat Ducato med gastank exploderat inför nu medlemmarna i Fordonsbesiktningsbranschen ett tillfälligt stopp för besiktning av dessa fordon. Syftet är att trygga besiktningspersonalens säkerhet. Stoppet ligger kvar tills det utretts vad som orsakat explosionerna och det kan fastslås att fordonen kan besiktigas på ett säkert sätt.
Fordonsbesiktningsbranschens arbete för att motverka mutbrott9.4.2024 11:45:06 CEST | Pressmeddelande
Fordonsbesiktning ska utföras av en opartisk besiktningstekniker vid ett oberoende och ackrediterat besiktningsorgan. Mutor och annan brottslighet som innebär att besiktningar inte blir av är allvarlig brottslighet och utgör ett hot mot trafiksäkerheten och miljön. Därför har Fordonsbesiktningsbranschen länge, tillsammans med Polisen och Transportstyrelsen, arbetat med en rad förbättringar för att motverka brott, vilket nu innebär att flera fall upptäckts och lett till åtal och domar.
Organiserad brottslighet kan ligga bakom fulbesiktningar via sociala medier15.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bedrägerier på nätet är en växande intäktskälla för kriminella. På senare tid har ett nytt fenomen dykt upp i sociala medier – erbjudanden om fulbesiktningar. Fusk och manipulering av fordon är ett hot mot både trafiksäkerheten och miljön. Detta vill nu Fordonsbesiktningsbranschen sätta stopp för.
Fordonsbesiktningsbranschen och polisen i tätt samarbete för att motverka brott9.5.2023 09:51:29 CEST | Pressmeddelande
Konsumenter ska alltid kunna lita på att en bilbesiktning går korrekt till och att den utförs av en opartisk och oberoende aktör. Trots att Fordonsbesiktningsbranschen länge arbetat med en rad förbättringar inom den egna verksamheten för att motverka brott ser branschen ett behov av stärkt samarbete mellan myndigheter och branschen för att motarbeta att mutbrott förekommer. I tätt samarbete med polisen intensifieras därför arbetet med att motarbeta brott inom besiktningsbranschen.
Ny rapport: Sverige fortfarande bland de sämsta i EU på miljökrav vid besiktning9.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB), som publiceras idag, visar att Sverige fortsatt ligger långt efter andra länder i EU när det gäller att ställa miljökrav vid besiktning. Nya förslag från Transportstyrelsen om skärpningar av besiktningsreglerna för att bättre kunna kontrollera skadliga utsläpp från trafiken, välkomnas av branschen. Samtidigt är fusk och manipulation av avgasrening ett stort problem, som snabbt kräver nya kontrollmetoder och instrument. Dessutom konstaterar FBB att det fortfarande saknas särskilda besiktningsregler för elbilar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum