Byggnads välkomnar förslag för att stoppa arbetsplatsolyckorna

Idag presenterade Socialdemokraterna tio krav på regeringen för att stoppa arbetsplatsolyckorna. Byggnads välkomnar initiativet och hoppas att regeringen gör verklighet av förslagen.

– Jag är väldigt positiv till att Socialdemokraterna har lyssnat och nu lägger fram förslag helt i linje med det vi tidigare krävt. Inte minst förslagen om en kriskommission och begränsningar i underentreprenörsleden. Jag hoppas att regeringen inte låter politisk prestige komma i vägen utan kan inspireras av det här och presenterar skarpa åtgärder snarast, säger Johan Lindholm, Byggnads förbundsordförande.

Bland annat vill S se fler inspektioner, hårdare tag mot arbetsmiljöbrott, en begränsning av antalet underleverantörer och sanktioner vid bristande arbetsmiljöarbete.

– Byggbranschen måste regleras om vi ska ha en chans att nå upp till nollvisionen för dödsolyckor. Vi kräver att man gör som i Norge och begränsar antalet tillåtna underentreprenörsled till max två. Idag ser vi arbetsplatser där hundratals företag trängs med varandra och arbetsmiljö­ansvaret bollas runt som en het potatis, säger Johan Lindholm, Byggnads förbundsordförande.

Byggnads träffade regeringen

Igår träffade Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av de allvarliga arbetsplatsolyckorna i byggbranschen. På mötet framförde Byggnads flera förslag på åtgärder som både bekämpar arbetslivskriminaliteten i byggbranschen samt ger säkrare arbetsplatser.

Fler åtgärder för säkrare byggarbetsplatser

• Tydliga arbetsmiljökrav måste ställas i upphandlingar. Byggherren behöver också säkerställa att det företag som lämnar anbud har de resurser och den kunskap som behövs.
  • Huvudentreprenören måste ges ett delat arbetsmiljöansvar eller ”utökat rådighetsansvar” i linje med den statliga offentliga utredning som färdigställdes förra året. Samma utredning föreslår också en lagändring som skulle ge skyddsombud möjlighet att använda arbetsmiljölagens rätt att stoppa farligt arbete och begära arbetsmiljöåtgärder hos underentreprenörer. Två åtgärder som Byggnads anser skulle få stor effekt.
  • Arbetsmiljöverket måste ges möjlighet att utfärda sanktionsavgifter om arbetsgivarna brister i exempelvis riskbedömningsarbetet eller i att fördela arbetsmiljöuppgifter.
  • Skärp straffen. Det måste få konsekvenser om arbetsgivarens brister leder till att arbetstagare skadas, blir sjuka eller omkommer till följd av sitt arbete. Endast en tiondel av de senaste årens dödsfall har fått någon form av rättslig konsekvens. Endast i en handfull fall leder till fällande i domstol. Inte i något fall har fängelse utdömts, trots att arbetsmiljöbrott bedömts som grovt och att sex års fängelse finns i straffskalan.
  • Det behövs mer resurser och kompetens till polis och åklagare som arbetar med att utreda arbetsmiljöbrott, så att utredningarna utföras snabbare (de flesta fall tar det över 18 månader till åtal).

Om oss