Säljstart för nya Volkswagen Golf

Modellen Golf fyller 50 år under 2024 och Volkswagen lanserar i vår en uppdaterad version av sin bästsäljare för att fira jubileet. Kunderna kan nu beställa de första versionerna av Golf och Golf Sportscombi.

Nya Golf går nu att beställa.
  • Nu beställningsbar: Nya Golf kan nu beställas till priser från 329 900 kronor och nya Golf Sportscombi från 341 900 kronor. Först ut är mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hk i utrustningsnivån Life. Instegspriserna är lägre än för föregångarna.
  • Attraktiv specialutgåva: För att fira jubileet erbjuder Volkswagen en välutrustad Edition-version av Golf Life.
  • Ny hårdvara och mjukvara: Golf-familjen har utrustats med nya generationens infotainmentsystem med snabb processor, intuitiv manövrering, intelligent röstassistent och lite längre fram även med en Chat GPT-integration.
  • Uppdatering av designen: Nya Golf har en skarpare front. Beroende på utrustning har baklyktorna 3D-ljusgrafik på baklyktorna och för första gången en belyst Volkswagen-logga i fronten.
  • Hög lyskraft: Nya Golf lyser upp vägen med nya IQ.LIGHT LED-Matrix-strålkastare (tillval) med högpresterande helljus.
  • Ny laddhybriddrift: Fler motoralternativ kommer att erbjudas under våren och sommaren, bland annat två nya laddhybridversioner med en elektrisk räckvidd på upp till cirka 100 km och snabbladdningsfunktion.
  • Fyller 50: Det första Golf-exemplaret rullade av bandet i Wolfsburg för 50 år sedan och totalt har över 37 miljoner exemplar sålts över hela världen, varav över 585 000 i Sverige

En förfinad ikon

I år firar Volkswagen 50-årsjubileumet av modellen Golf. Serieproduktionen av denna bästsäljare startade i Wolfsburg, Tyskland, i mars 1974. Sedan dess har mer än 37 miljoner exemplar av Golf tillverkats i åtta generationer. Rent matematiskt innebär det att över 2 000 människor världen över har valt att köpa en ny Golf varje dag under de senaste 50 åren. Detta gör denna ikoniska kompaktmodell till den mest framgångsrika europeiska bilen och den mest sålda Volkswagen-modellen någonsin.

I Sverige har Golf genom åren varit en av de allra mest sålda bilmodellerna, med över 585 000 registrerade exemplar inom Golf-familjen inklusive derivat. Under 2016 skrev Volkswagen historia då Golf blev Sveriges mest sålda bil.

I slutet av januari presenterade Volkswagen det senaste steget i utvecklingen: en uppdatering av den åttonde generationen som lanserades 2020. Nya Golf har uppdaterats med nya generationens infotainmentsystem, ett mer intuitivt manövreringskoncept, en skarpare front- och bakpartidesign samt effektiva drivlinor. Till dessa hör två laddhybrider med en utökad räckvidd med enbart eldrift på upp till cirka 100 kilometer.

Nya Golf kommer till återförsäljarna i vår och det första motoralternativet till Golf och Golf Sportscombi har nu öppnats för beställning: bensindrivna mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hk och 7-växlad DSG.

Uppdaterad front och bakparti samt ny ljusdesign

Nya Golf och nya Golf Sportscombi känns igen på den nya fronten. Till de visuellt framträdande detaljerna hör Volkswagen-logotypen, som för första gången lyser på Golf (beroende på utrustning), och de nydesignade LED-strålkastarna. De förstklassiga IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastarna (tillval) har ett nytt högeffektivt helljus med en räckvidd på upp till 500 m. IQ.LIGHT 3D LED-baklyktorna för båda karossversionerna har fått en ny design och är standardmonterade på vissa versioner.

Nytt infotainmentsystem och Chat GPT

I kupén finns en helt ny generation infotainment med ännu snabbare processor, fristående pekskärm (diagonal: 32,2 cm/12,9 tum) och en intuitiv menystruktur. Dessutom är reglagen för temperatur och volym nu belysta. De senaste digitala instrumenten (Digital Cockpit Pro) är standard.

Nytt är också multifunktionsratten med lättanvända knappar och röstassistenten IDA. IDA gör det möjligt att använda naturligt språk inte bara för att styra funktioner som luftkonditionering, telefon eller navigationssystem, utan även för att få tillgång till onlineinformation om praktiskt taget alla ämnen – från flyginformation till allmänna kunskapsfrågor.

Som en nyhet kommer chattbotten Chat GPT för första gången att integreras i röstassistenten IDA, vilket sker lite längre fram. AI-systemet (artificiell intelligens) gör att man nu kan ställa frågor om nästan oändligt många olika ämnen.

Enklare parkering tack vare nya assistanssystem

Manövreringen av Golf och Golf Sportscombi underlättas av nya assistanssystem som den utökade Park Assist Plus-funktionen som kommer att erbjudas från med i sommar som modellår 2025.

När du kör förbi en parkeringsficka kan den känna av om parkeringsfickan (parallell eller längsgående) är tillräckligt stor och starta parkeringsförloppet i enlighet med detta. Den tar över styrning, acceleration och bromsning, allt föraren behöver göra är att övervaka parkeringsförloppet.

Dessutom kommer Park Assist Pro att finnas tillgänglig för Golf för första gången, vilket gör det möjligt för föraren att styra bilen in i och ut ur parkeringsfickor med sin smartphone. Bilen kan köras ut från parkeringsfickan på distans, till exempel om parkeringsfickan är mycket smal.

En annan nyhet är systemet Area View – här skapas en 360-graders runtomsikt genom sammanslagning av fyra kameror och motsvarande bild överförs till infotainmentsystemets pekskärm. Det gör det lättare att se trottoarkanter och parkeringsmarkeringar.

Följande är exempel på förarassistanssystem som ökar säkerheten och som är standard i nya Golf och Golf Sportscombi:

• ACC (adaptiv farthållare) inklusive Front Assist (närområdesövervakning) och City Emergency Brake (autobroms) med fotgängar- och cyklistidentifiering
  • Lane Assist (filhållningsassistent)
  • Bromsassistans vid vänstersväng
  • Start i backe-funktion
  • Trötthetsvarnare
  • ESC, ABS, ASR, EDS, MSR och släpvagnsstabilisering
  • Pre Crash (passagerarskyddsystem)
  • Vägmärkesassistent

Som tillval erbjuds ”Förarassistanspaket Travel Assist” med assisterad körning inom systemets gränser. System som ingår i detta paket är:

• Lane Assist (filhållningsassistent)
  • Emergency Assist (nödbromsassistent)
  • Traffic Jam Assist (köassistent)
  • Side Assist (filbytesassistent) med Rear Traffic Alert (utbackningsassistent) och urstigningsvarning

Nu beställningsbar – mildhybriden först ut

Förhandsförsäljningen har nu startat på den svenska marknaden. Inledningsvis erbjuds Golf och Golf Sportscombi med motoralternativet 1,5 eTSI med 150 hk i instegsversionen som kallas Life. Denna mildhybrid består av en ny turboladdad fyrcylindrig bensinmotor (1,5 TSI evo2) med 48-voltsteknik och aktiv cylinderavstängning (Active Cylinder Management, ACTplus) som är kopplad till en 7-stegad DSG (dubbelkopplingsväxellåda).

I 48 V-systemet lagras elektrisk energi som används för drivningen genom bromsenergiåtervinning. Vid igångkörning ökar denna extra effekt prestandan märkbart. Samtidigt möjliggör den effektiva 48 V-tekniken och den tillfälliga avstängningen av 1,5 TSI evo2 en mycket låg förbrukning.

Nya Golf kan nu beställas till priser från 329 900 kronor och nya Golf Sportscombi från 341 900 kronor. Instegspriserna är lägre än för föregångarna. Nya Golf och Golf Sportscombi går även att bygga i konfiguratorn på volkswagen.se.

Fler Golf-derivat kommer att introduceras successivt under 2024. Även de sportiga versionerna Golf GTI Clubsport, Golf R och Golf Sportscombi R kommer att lanseras under det andra halvåret. R-versionerna är som tidigare utrustade med 4MOTION fyrhjulsdrift.

Det fastställda motorprogrammet för Golf på den svenska marknaden med preliminära säljstarter:

• Golf Life 1,5 eTSI 150 hk DSG (mildhybrid) – nu beställningsbar
  • Golf R-Line 1,5 eTSI 150 hk DSG (mildhybrid) – våren 2024
  • Golf R-Line 1,5 TSI 150 hk manuell (bensin) – våren 2024
  • Golf Style 1,5 TSI eHybrid 204 hk DSG (laddhybrid) – senvåren 2024
  • Golf GTE 1,5 TSI 272 hk DSG (laddhybrid) – senvåren 2024
  • Golf GTI 2,0 TSI 265 hk, DSG (bensin) – våren 2024
  • Golf GTI Clubsport (bensin) – sommaren 2024
  • Golf R 4MOTION (bensin) – sommaren 2024

Det fastställda motorprogrammet för Golf Sportscombi på den svenska marknaden med preliminära säljstarter:

• Golf Sportscombi Life 1,5 eTSI 150 hk DSG (mildhybrid) – nu beställningsbar
  • Golf Sportscombi R-Line 1,5 eTSI 150 hk DSG (mildhybrid) – våren 2024
  • Golf Sportscombi R-Line 1,5 TSI 150 hk manuell (bensin) – våren 2024
  • Golf Sportscombi R 4MOTION (bensin) – sommaren 2024

Välutrustad från start

Följande är exempel på standardutrustning i nya Golf och Golf Sportscombi:

• 16” alufälgar”Norfolk”
  • Utökat fotgängarskydd
  • We Connect Security& Service, 3 år
  • LED-strålkastare
  • LED-bakljus
  • Multifunktionsratt, uppvärmbar
  • Digital Cockpit
  • Keyless Go
  • Ambientebelysning (markbelysning)
  • Ambientebelysning interiört fram, 10 färger
  • Motorvägs-/cityljus, (automatisk tändning vid ändrad hastighet)
  • Multimediafack för smartphone
  • Trådlös App-connect och -laddning
  • NCAP-kamera för filhållningsasisstenten Lane Assist
  • Parkeringssensorer fram och bak
  • Ljussensor, regnsensor och automatisk avbländningsbar innerbackspegel
  • Infotainmentsystem Ready to Discover, 12,9 tum display inklusive DAB+ och 6+1 högtalare
  • Klimatanläggning Climatronic, 3-zons

Attraktiv Edition-version

För att fira 50-årsjubileet av denna bilkon erbjuds en välutrustad specialmodell för den svenska marknaden: Golf Life Edition. Utöver standardutrustningen i Golf Life ingår följande utrustning i Edition-versionen:

• Lättmetallfälgar, 17 tum “Nottingham“
  • Mörktonade rutor från B-stolpen
  • Backkamera, Rear View
  • Keyless Access (nyckellöst start- och låssystem)
  • Stöldskyddslarm
  • Light Assist (helljusassistent)

Det rekommenderade cirkapriset för Golf Life Edition är från 332 200 kronor, vilket ger ett kundvärde på cirka 30 700 kronor jämfört med om samma utrustning hade lagts till som enskilda tillval på versionen Golf Life.

Nya färger och nya fälgar

De tidigare lackerna kompletteras nu med fyra nya färger: Anemone Blue Metallic, Grenadilla Black Metallic, Oyster Silver Metallic (erbjuds senare under våren) och Crystal Ice Blue Metallic (erbjuds senare under våren). Ett svartlackerat tak kommer att finnas som nytt tillval för R-Line, GTE och GTI. Ytterligare nyheter är fem av de upp till 19 tum stora lättmetallfälgarna.

Mer information

Se bifogat PDF-dokument för mer information om de olika drivlinorna, tillvalsutrustningen, tekniska data för motoralternativet 1,5 eTSI 150 hk samt Golf-historik. De beställningsbara versionerna går också att bygga i konfiguratorn på volkswagen.se, se länkarna här nedan.

Golf Life 1,5 eTSI DSG: Bränsleförbrukning, blandad körning, WLTP: 5,1 l/100 km (Life Edition: 5,3 l/100 km), CO2-utsläpp, blandad körning: 119 g/km (Life Edition: 121 g/km).
Golf Sportscombi Life 1,5 eTSI DSG: Bränsleförbrukning, blandad körning, WLTP: 5,3 l/100 km, CO2-utsläpp, blandad körning: 120 g/km.

Nya Golf går nu att beställa.
Nya Golf Sportscombi R-Line
Nya Golf Sportscombi R-Line.
Interiören i nya Golf.
Nya infotainmentsystemet i nya Golf.
För första gången får Golf en belyst logga i fronten (beroende på utrustning).
Den belysta loggan i mörker.
Ny 3D-ljusgrafik på baklyktorna.
De nya laddhybriderna kan nu snabbladdas med upp till 50 kW laddeffekt.
Nya Golf GTE med 272 hk har en elektrisk räckvidd på upp till cirka 100 km.
Nya Golf eHybrid med 204 hk har en elektrisk räckvidd på upp till cirka 100 km.
Nya Golf GTI med 265 hk släpps för beställning i vår.
Nya Golf R i kamouflerad version.
Nya Golf är en uppdatering av den åttonde generationen.
Åtta generationer av Golf.
Ett jubileum som ligger Volkswagen varmt om hjärtat: 50 år av Golf.

Om Volkswagen Personbilar

År 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 32 756 nya personbilar under 2023, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 14,7 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.