Vårdförbundet: Oacceptabelt att sjukhus och vårdpersonal blivit måltavlor i Israel och Palestina

I kriget mellan Israel och Palestina attackeras allt fler sjukhus och medarbetare i hälso- och sjukvården, däribland internationell personal. Senast igår dödades en ung kvinna som arbetade inom sjukvården för WHO. Läkare utan gränser, där Vårdförbundets fyra professioner finns representerade, har också attackerats de senaste dagarna. Hälso- och sjukvården får aldrig bli ett strategiskt mål eller en bricka i krigföringen.

Fotograf: Ulf Huett

- Vi från Vårdförbundet ser med sorg och förskräckelse på hur våra kollegor inom hälso- och sjukvården kämpar för att rädda liv - men också sina egna liv.  Vi är väldigt oroliga för att attackerna verkar öka. När civila och sjukvårdspersonal dödas och skadas är det en tragedi för deras familjer och anhöriga. Det är också ett allvarligt hinder för humanitära insatser, som får konsekvenser under lång tid framöver, säger Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.

Det har nu gått mer än en månad sedan den dödliga konflikten mellan Israel och Palestina började. Tusentals civila har dödats sedan den 7 oktober, och många är barn. Många attacker sker också mot hälso- och sjukvården.

Enligt WHO har sjukvården attackerats vid minst 335 tillfällen i Gaza och Västbanken sedan konflikten inleddes. I Israel har 33 attacker genomförts mot sjukvården.

Både nationell och internationell vårdpersonal dödas. Senast igår dödades en ung kvinna som arbetade inom sjukvården för WHO. Även Läkare utan gränser, där Vårdförbundets fyra professioner finns representerade, har de senaste dagarna utsatts för dödliga attacker.

- Sjukvårdsinrättningar får aldrig bli strategiska mål eller brickor i krigföringen. Sjukhus och vårdpersonal måste vara fredade. Att använda patienter som mänskliga sköldar är ett brott mot Genèvekonventionen, liksom att oskyldiga människors död på något sätt skulle kunna rättfärdigas, säger Sineva Ribeiro, Vårdförbundets ordförande.

Vårdförbundet anser att beskedet om tillfälligt uppehåll i striderna mot att ett antal i gisslan släpps inte räcker. Vi fördömer agerandet från båda sidor och kräver ett slut på terrorn, och ett slut på kriget och attackerna på civila och sjukvårdspersonal.

Genom Internationalen för sjuksköterskor, ICNs initiativ– nurses for peace – visar vi tacksamhet mot alla de sjuksköterskor, och all annan vårdpersonal, som fortsätter att arbeta på plats trots de enormt svåra omständigheterna.

Presstjänsten 0703 10 30 09 (ej sms)

Vårdförbundet har sagt ja till ett nytt avtal med förkortad arbetstid och högre löner28.6.2024 16:00:51 CEST | Pressmeddelande

Vårdförbundet fick den 27 juni en ny hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde och ett likalydande bud från SKR. Budet innebär att fler som jobbar på obekväm tid får arbetstidsförkortningar, som mest 4 timmar per vecka. Den omfattande övertiden ska utvärderas, och dessutom säkras en god löneutveckling för förbundets medlemmar. SKR och medlarnas bud är slutligt. Förbundsstyrelsen har därför idag beslutat att säga ja till budet om nytt huvudavtal. Därmed blåses strejk och övertidsblockad av.

Vårdförbundet öppnar för förhandling på Sobonas område14.6.2024 13:02:23 CEST | Pressmeddelande

Den 13 juni mottog Vårdförbundet en hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde, som bland annat omfattar kommunala företag. Förbundsstyrelsen har noga analyserat förslaget och beslutat att tacka nej till hemställan i dess nuvarande utformning. Samtidigt ser Vårdförbundet att försämringar som tidigare föreslagits inte längre finns kvar. Därför öppnar förbundet för förhandling under medling på Sobonas avtalsområde.