Explosiv ökning av sjukfrånvaro inom välfärden

Mellan år 2010 och 2023 skedde en femdubbling av stressrelaterade sjukfrånvaro i Sverige. Välfärdssektorn är överrepresenterad i statistiken, och fyra av fem drabbade är kvinnor. Idag presenterar Facken i Välfärden rapporten ”Miljarder skäl att förbättra arbetsmiljön” som visar att kommuner och regioner kan spara miljarder på att minska sjukfrånvaron.

Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet
Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet Dan Lepp Vårdförbundet. Bilderna på Sineva Ribeiro får användas fritt i medier förutsatt att fotografens namn anges vid publicering.

-  Bristerna i arbetsmiljö, scheman och arbetstider gör välfärdens medarbetare sjuka inte minst i hälso- och sjukvården. Det innebär ett stort lidande för individen och ett ekonomiskt bakslag. Kostnaderna för kommuner och regioner är också enorma. Det finns alltså pengar som istället kan investeras i exempelvis kortare arbetstid – det skulle innebära fler friska medarbetare och en ekonomisk besparing på 12 miljarder. Där finns det pengar att rädda vården, säger Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet.

Rapporten visar att de sammantagna kostnaderna för sjukfrånvaron var 51,4 miljarder kronor i kommuner och regioner år 2023. I beräkningen ingår kostnader för produktionsbortfall på grund av att människor inte är på jobbet.  Det är den högsta kostnaden sedan 2013, med undantag för corona-åren.

I rapporten presenteras siffror som visar en explosiv ökning av sjukfrånvaron.  Det är arbetstagare inom kommuner och regioner som har högst sjukskrivningstal och hög risk för framtida sjukskrivningar.

Under 2023 stod kvinnor för fyra av fem av de pågående sjukfallen. I de flesta fall är sjukfrånvaron en konsekvens av brister i arbetsmiljön. Villkoren inom kvinnodominerade yrken är sämre än inom mansdominerade, och leder till att kvinnor i offentlig sektor är särskilt drabbade av psykisk ohälsa och sjukskrivning.

- Det är djupt ojämställt - den höga sjukfrånvaron skulle aldrig accepteras av arbetsgivare i andra mansdominerade branscher. För våra medlemmar, de allra flesta kvinnor, ser vi att det handlar om arbetsbelastning och arbetstider. Många jobbar dygnet runt årets alla dagar, de tvingas avstå sin semester, de kan inte ta rast, de jobbar dubbelpass för patienterna. De betalar ett högt pris med sin hälsa. Att låta detta fortsätta står också staten, regioner, kommuner och i slutändan skattebetalarna väldigt dyrt. Det behövs förändring nu! Det är också det vår strejk handlar om, säger Sineva Ribeiro.

I rapporten presenterar Facken i Välfärden tre åtgärdsförslag för att minska sjukfrånvaron:

• Politiker på alla nivåer behöver säkra att välfärden får en långsiktigt hållbar och tillräcklig finansiering. Arbetsgivare behöver investera i jämställda löner, schyssta villkor och hållbara arbetstider så att fler lockas till välfärdens yrken och så att befintlig personal trivs och vill stanna kvar.

• Alla arbetsplatser behöver arbeta aktivt med friskfaktorerna, det vill säga de organisatoriska förutsättningar som enligt forskningen visat sig ha en positiv påverkan på arbetsmiljö, produktivitet och sjukfrånvaro.

• Regeringen bör införa sanktionsavgifter mot arbetsgivare som inte arbetar med systematiskt arbetsmiljöarbete och den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Om Facken i Välfärden:
Fem välfärdsförbund samarbetar under namnet Facken i välfärden, för att värna och utveckla välfärdssektorn genom bättre kompetensförsörjning. De fem fackförbunden är: Akademikerförbundet SSR, Kommunal, Sveriges Lärare, Vision och Vårdförbundet som tillsammans företräder cirka 1,2 miljoner anställda, varav merparten i välfärdssektorn.

Vårdförbundets presstjänst0703 10 30 09 (ej sms)

Presstjänsten vardagar 06.00 - 20.00, helger och röda dagar 08.00-17.00. Presskontakter lokalt: vardforbundet.se/press/

Tel:070-310 30 09

Vårdförbundet har sagt ja till ett nytt avtal med förkortad arbetstid och högre löner28.6.2024 16:00:51 CEST | Pressmeddelande

Vårdförbundet fick den 27 juni en ny hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde och ett likalydande bud från SKR. Budet innebär att fler som jobbar på obekväm tid får arbetstidsförkortningar, som mest 4 timmar per vecka. Den omfattande övertiden ska utvärderas, och dessutom säkras en god löneutveckling för förbundets medlemmar. SKR och medlarnas bud är slutligt. Förbundsstyrelsen har därför idag beslutat att säga ja till budet om nytt huvudavtal. Därmed blåses strejk och övertidsblockad av.

Vårdförbundet öppnar för förhandling på Sobonas område14.6.2024 13:02:23 CEST | Pressmeddelande

Den 13 juni mottog Vårdförbundet en hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde, som bland annat omfattar kommunala företag. Förbundsstyrelsen har noga analyserat förslaget och beslutat att tacka nej till hemställan i dess nuvarande utformning. Samtidigt ser Vårdförbundet att försämringar som tidigare föreslagits inte längre finns kvar. Därför öppnar förbundet för förhandling under medling på Sobonas avtalsområde.