Vårdförbundet: Skydda civila och vårdpersonal i Israel och Palestina

Vårdförbundet har, tillsammans med fackförbund från totalt 154 länder, antagit en nödresolution som kräver skydd för civila och för dem som arbetar i bland annat hälso- och sjukvården i Israel och Palestina.

Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro, Fotograf: Ulf Huett

- Vi som arbetar inom hälso- och sjukvården känner djupt med alla civila som drabbats urskillningslöst. Att se hur människoliv anses så lite värda och så lätta att släcka förskräcker, det kan vi aldrig acceptera. Civilbefolkningen, och de som arbetar för att hjälpa dem, ska skyddas enligt Genèvekonventionen. Det internationella samfundet behöver ta ett större ansvar och mobilisera för att få slut på konflikten, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.

Offentliganställdas internationella organisation, PSI, representerar 700 fackförbund från 154 länder, som i sin tur representerar 30 miljoner anställda världen över. Med nödresolutionen vill fackförbunden visa sitt djupaste deltagande och solidaritet med de många tusen civila som har dödats och skadats i Israel och Palestina.

Den internationella organisationen fördömer agerandet från båda sidor: Hamas brutala terrorattack som krävt tusentals dödsoffer, att civila hålls som gisslan och används som mänskliga sköldar såväl som Israels reaktion som också krävt civila dödsoffer, samt blockaden av Gaza som gör att civilbefolkningen inte får tillgång till vatten och förnödenheter.

Personal inom till exempel hälso- och sjukvården står i fronten för att möta och ta hand om civila i konflikter. Minst 28 personer som jobbar för WHO, ICRC och UNRWA har dödats, enligt PSI som också är den globala centralorganisationen för internationella hjälparbetare.

Organisationens 31:a världskongress har pågått i Genève mellan den 14 och 18 oktober 2023.

Nödresolutionen finns bifogad.

För ytterligare information  vänligen kontakta Vårdförbundets presstjänst på tfn: 0703-10 30 09 (ej sms)

Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro, Fotograf: Ulf Huett

Vårdförbundet öppnar för förhandling på Sobonas område14.6.2024 13:02:23 CEST | Pressmeddelande

Den 13 juni mottog Vårdförbundet en hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde, som bland annat omfattar kommunala företag. Förbundsstyrelsen har noga analyserat förslaget och beslutat att tacka nej till hemställan i dess nuvarande utformning. Samtidigt ser Vårdförbundet att försämringar som tidigare föreslagits inte längre finns kvar. Därför öppnar förbundet för förhandling under medling på Sobonas avtalsområde.