Transportföretagen

Stora möjligheter att få jobb i motorbranschen – över 6 000 personer behövs till 2026!

Dela

Det fortsätter att vara svårt att rekrytera personal inom motorbranschen. Svårast är det i Västra Götalands, Värmlands och Gotlands län enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen.

Värst är det i Västra Götalands län där hela 95 procent av företagen upplever det svårt vid rekrytering av personal. I Värmland och på Gotland är motsvarande siffror 80 procent.

Caj Luoma, chef kompetensförsörjning
Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Inga restriktioner

Rekryteringsbehovet inom motorbranschen i Sverige fram till 2026 uppskattas till 6 100 personer. I år avser branschen att rekrytera totalt cirka 2 300 personer och 2025-2026 bedömer man att ytterligare 3 800 personer kommer att behövas rekryteras.

- För många företag inom motorbranschen har rekryteringsutmaningar redan påverkat deras vardag. Konsekvenserna av dessa utmaningar sträcker sig även till risken för störningar i transportsystemet och ökade kostnader för kunderna, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning på Transportföretagen och fortsätter.

- För att bemöta situationen krävs politiska beslut som tillgängliggör utbildningsplatser som leder till jobb i motorbranschen.

- Tempen på motorbranschen skickar en tydlig signal om att det finns stora möjligheter till jobb i motorbranschen. Det stora rekryteringsbehovet i kombination med den snabba tekniska utvecklingen innebär att motorbranschen definitivt är en framtidsbransch, avslutar Caj Luoma.

De yrkesgrupper som är svårast att rekrytera är tekniker/mekaniker. Faktum är att sextio procent av företagen som under 2023 försökt rekrytera uppger att de haft svårigheter att hitta tekniker/mekaniker. Totalt uppskattar branschen att det fram till 2026 behöver rekryteras 4 000 mekaniker/tekniker.

Geografiskt återfinns det största rekryteringsbehovet i Stockholms, Skåne respektive Västra Götalands län. Sammanlagt 3 300 personer behöver rekryteras i dessa tre län fram till 2026 vilket motsvarar drygt hälften av det totala rekryteringsbehovet i hela landet.

Konsekvenserna av det svåra rekryteringsläget inom motorbranschen är flera:

- hämmar företagens utveckling och deras möjligheter att växa liksom att investera i ny teknik.

- svårare att starta nya företag

- risk för störningar i transportsystemet, med exempelvis uteblivna leveranser eller stopp inom industrin som följd.

  • kostnader för verkstadsbesök kan komma att öka.

Här kan du hämta rapporten. 

Kontakter

Länkar

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Stor framgång för åkerier och bussföretag28.6.2024 11:45:52 CEST | Pressmeddelande

Som en trevlig sommarpresent kom idag förslag om ändringar i reglerna för kör- och vilotider. I promemorian föreslås att åkerier och bussföretag ska kunna få en varning av Transportstyrelsen istället för sanktionsavgift om en varning anses tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna. Ett annat förslag är att sanktionsavgiften för så kallade otillåtna kortuttag tas bort. Två viktiga ändringar som Transportföretagen efterfrågat länge.

Konsekvensanalys av nya krav på upphandlingar av busstrafik20.6.2024 09:18:26 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport - sammanställd av konsultbolaget EY - för att ge underlag för en saklig diskussion kring hur landets regioner vid upphandling av elbussar och batterier ska klara av att kombinera krav på strikt social hållbarhet utan att backa omställningen till en klimatsmart transportsektor och uppsatta klimatmål. -När kraven höjs måste också offentliga beställare av busstrafik nu vara beredda att tillsammans med företagen diskutera hur, och på vilket sätt dessa olika mål kan uppnås i landets regioner om vi ska klara att värna både klimatmål och krav kopplade till social hållbarhet. I slutändan riskerar annars resenärerna i kollektivtrafiken att drabbas av kraftigt höjda kostnader och minskat utbud, säger Anna Grönlund branschchef och vVd Sveriges Bussföretag.

Flygbranschen tar ställning med ny policy mot störande passagerare19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka. Antalet incidenter relaterade till stökiga flygpassagerare – som riskerar flygsäkerheten – har ökat de senaste åren. Trenden syns i Sverige, i våra grannländer och globalt. Därför har den samlade flygbranschen i Sverige beslutat att ställa sig bakom en gemensam policy. Målet är att stärka samarbetet och hitta lösningar, som på sikt minskar antalet incidenter med just stökiga flygpassagerare.

Per Geijer tillträder som säkerhetschef på Transportföretagen5.6.2024 14:46:00 CEST | Pressmeddelande

Omvärlden förändras och säkerhets- och beredskapsfrågor har snabbt vuxit i betydelse. Samtidigt som transportsektorn är avgörande för Sveriges beredskap är branschen plågad av stölder och kriminalitet. Därför inrättar Transportföretagen en ny tjänst som säkerhetschef för att stötta medlemmar och bevaka den politiska utvecklingen. Per Geijer tillträder som Säkerhetschef för Transportföretagen den första juni.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye