Mötande trafik i Øresundsbrons tunnel

Vägtrafiken är dubbelriktad i Øresundsbrons tunnel under två nätter denna vecka. Från klockan 21.30 den 28/2-29/2 fram till klockan 05 nästföljande dagar.

Från klockan 21.30 den 28/2-29/2 fram till klockan 05 nästföljande dagar kommer trafiken att vara dubbelriktad i Øresundsbrons tunnel.

Omkring 20 minuter strax efter klockan 21 samt efter klockan 05 kan det uppstå kortare väntetider i samband med omläggningen av trafiken.

Hastigheten kommer att vara nedsatt medan arbetet pågår och omkörning är inte tillåtet under dubbelriktningen. Breda fordon (över 3,5 meter) kan inte passera bron medan trafiken är dubbelriktad. Tågtrafiken kör som vanligt.

Du kan följa den aktuella trafiksituationen på oresundsbron.com.

Börsmeddelande: Information om statsstödsärendet5.3.2024 10:25:00 CET | Pressmeddelande

Med anledning av börsmeddelandet den 13 februari 2024. EU-kommissionen har den 5 mars publicerat beslutet om statligt stöd för Øresundsbro Konsortiet på sin webbplats: SA.52162: State aid in favour of the Oresund Bridge Consortium Beslutet hänvisar till ett åtagande från de danska och svenska staterna att säkerställa att Øresundsbro Konsortiet finansierar nya skulder och refinansierar befintliga skulder på marknadsmässiga villkor. Denna praxis har följts sedan EU-tribunalens dom 2018. De danska myndigheterna håller för närvarande på att beräkna det belopp som ska återkrävas för skatteåtgärderna. Det förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på Konsortiets finanser. Vänligen kontakta Øresundsbro Konsortiets ägare för ytterligare kommentarer: Transportministeriets presstjänst Finansdepartementet, presskontakt hos finansmarknadsministern