Case Study: Nordea Maintains Compliance with Digital Workers and OCR
Based in Finland and founded 200 years ago, today Nordea is a modern, digitally enabled bank. And this often requires them to send and receive high volumes of digital files. However, many files they had to process were optical or graphical in nature which was causing problems for Nordea’s document scanning systems. So, they wondered, “Can we integrate optical scanning to speed up processing?” And the answer was yes, thanks to intelligent automation.
Challenge
Nordea was processing large volumes of digital information every day, and they were using text-based processing software to automate much of it. But with the growing use of different file formats, like image-based PDFs, Nordea found its systems were struggling to process the information they were receiving. They needed a clever way to bridge the gap between their text-based systems and the use of image-based formats.
"A digital worker picks up the graphical file, converts the whole document with OCR. It then reads it and transforms it into an output that we can use because it’s now become text."
Agnieszka Belowska, Head of Robotics, LinkedIn
Solution
Nordea was already well-versed in the use of text-based processing. And Optical Character Recognition (OCR) technology had been available in the market for some time. But the question for Nordea was whether they could integrate OCR into its current systems to automatically identify and convert image-based files without resorting to a manual solution. Enter Blue Prism intelligent automation. Now, when a file is received, digital workers identify those that are optical or graphical in nature. They then use OCR to scan and convert the file into a text-based format.
This was especially helpful when Nordea moved its headquarters from Sweden to Finland. The move triggered the European Central Bank (ECB) to review Nordea’s internal risk models. Using OCR and intelligent automation Nordea developed an integration that reads customer transaction data from non-text documents and feeds that data into Nordea’s internal reports. The reports are then supplied to the ECB for review and to ensure continued compliance by the bank.
Nyckelord
Kontakter
Roland AdolfssonFörsäljningsdirektör NordenSS&C Blue Prism
Tel:+46 (0)76 883 70 90roland.adolfsson@sscinc.comDokument
Länkar
Om oss
SS&C Blue Prism tillhandahåller ledande intelligent automatiseringsteknik i både privat och offentlig sektor i Sverige samt övriga världen. Vi ger kunderna möjlighet till nytänkande i hur mänskligt arbete utförs tillsammans med en säker, skalbar och smart digital arbetsstyrka vid deras sida. Digital arbetskraft ökar effektiviteten, minskar driftskostnader och frigör samtidigt tusentals arbetstimmar för personalen så de istället kan fokusera på de saker som betyder mest.
Följ SS&C Blue Prism
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SS&C Blue Prism
Hur digitala tvillingar kan stödja digital transformation4.11.2024 10:15:40 CET | Blogginlägg
Idag är digitaliseringens närvaro omfattande och genomsyrar det mesta vi gör, oavsett om det handlar om att inteagera med kundtjänst eller beställning av mat. Den digitala tekniken ligger till grund för en stor del av våra dagliga processer och transaktioner, många av dessa är inte ens synliga för oss.
SS&C Blue Prisms prognoser för hälso- och sjukvården 20247.10.2024 10:38:09 CEST | Blogginlägg
Medan levnadskostnaderna fortsätter att klättra uppåt under 2024, satsar vården alltmer på digitala lösningar för att ge patienterna stöd och effektivisera verksamheten. Det kommer att bli ett ökat fokus på anpassad telemedicin, övervakning av patienter på distans och plattformar för virtuell vård. Dessa initiativ drivs av artificiell intelligens (AI) och automation för att förbättra tillgänglighet och bekvämlighet för patienterna.
Kundresor drivna av AI och datademokratisering 202426.9.2024 11:32:44 CEST | Blogginlägg
I takt med att utlåningskraven skärps och de höga räntorna, positionerar sig 2024 som året då kunden står i centrum. Denna utveckling äger rum i en period där kampen om att attrahera högkvalitativa kunder intensifieras, oberoende av om det rör sig om detalj- eller investeringsbanker.
SS&C Blue Prism Live - det globala eventet inom intelligent automation kommer till Stockholm12.8.2024 14:00:00 CEST | Pressinbjudan
Det banbrytande globala eventet SS&C Blue Prism Live är tillbaka i Stockholm. Den 11 september 2024 får svenska företag och innovatörer chansen att delta i en dag fylld av insikter, inspiration och nätverkande inom intelligent automation.
Det är dags att tänka om kring mänskligt arbete29.4.2024 09:06:09 CEST | Blogginlägg
Vi lever i en snabb värld där tekniken utvecklas i ett rasande tempo och svenska företag står inför ett viktigt beslut. Nu gäller det inte bara att hänga med i utvecklingen, utan att använda den effektivt och smart. Det är viktigt att varje företag ställer sig frågan: Hur kan vi utnyttja teknologins potential maximalt för att främja effektivitet samtidigt som vi bevarar och värdesätter mänskligt arbete?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum