Det är dags att tänka om kring mänskligt arbete
Vi lever i en snabb värld där tekniken utvecklas i ett rasande tempo och svenska företag står inför ett viktigt beslut. Nu gäller det inte bara att hänga med i utvecklingen, utan att använda den effektivt och smart. Det är viktigt att varje företag ställer sig frågan: Hur kan vi utnyttja teknologins potential maximalt för att främja effektivitet samtidigt som vi bevarar och värdesätter mänskligt arbete?
Enligt en rapport från Fortune Business Insights förväntas marknaden för affärsprocesshantering, växa med en årlig tillväxttakt på 12% till 2028. Gartner förutsäger även att 70% av företagen kommer att ha genomgått digitala transformationsprocesser senast 2025. Dessa prognoser markerar en övergång till en ny era där digitalisering och automation inte är framtida möjligheter utan omedelbara nödvändigheter.
Vi har en unik möjlighet att forma framtidens organisationer och arbetsstyrka. Genom att skapa en kultur där vi ständigt ifrågasätter och utvärderar vårt arbetssätt kan vi snabbt göra stora framsteg. Nyckeln ligger i att finna en jämvikt där avancerad teknik som AI och automatisering kompletterar och förstärker mänskligt arbete. Men att tänka ur ett ”automationsperspektiv först” i sina processer kommer vara avgörande för en organisations framgång med digital transformation.
Det är viktigt att förstå att vår resa mot digitalisering inte handlar om att ersätta människor med teknik. I stället är målet att frigöra medarbetare från monotona och repetitiva uppgifter så att de kan fokusera på mer värdefullt och kreativt arbete, som bidrar till både individens utveckling och organisationens tillväxt. Med framfarten av artificiell intelligens och generativ AI som stöd i affärsprocesser, blir det alltmer nödvändigt med en strategi för processorkestrering för att sammanfoga alla mänskliga och digitala resurser i ett sömlöst och effektivt flöde. De organisationer och företag som lyckas med detta kommer stå som morgondagens vinnare i konkurrensen.
Vårt engagemang för effektivitet och innovation bör alltid balanseras med ett ansvarigt förhållningssätt. Vi måste vara medvetna om utmaningarna som följer med digital transformation, inklusive frågor om datasekretess, etik och säkerhet. Dessutom är det kritiskt att vi investerar i våra medarbetares utveckling genom utbildning och stöd, för att de ska kunna navigera och trivas i en alltmer automatiserad arbetsmiljö.
Jag uppmanar svenska företag att börja överväga hur vi kan integrera automatisering på ett sätt som gynnar både effektivitet och mänsklig inblandning. Om din organisation inte har startat denna resa än, är det dags att ta steget nu. Låt oss samarbeta för att se till att Sverige inte bara hänger med i den digitala omvandlingen, utan leder vägen.
Kontakter
Roland AdolfssonFörsäljningsdirektör NordenSS&C Blue Prism
Tel:+46 (0)76 883 70 90roland.adolfsson@sscinc.comLänkar
Om oss
SS&C Blue Prism tillhandahåller ledande intelligent automatiseringsteknik i både privat och offentlig sektor i Sverige samt övriga världen. Vi ger kunderna möjlighet till nytänkande i hur mänskligt arbete utförs tillsammans med en säker, skalbar och smart digital arbetsstyrka vid deras sida. Digital arbetskraft ökar effektiviteten, minskar driftskostnader och frigör samtidigt tusentals arbetstimmar för personalen så de istället kan fokusera på de saker som betyder mest.
Följ SS&C Blue Prism
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SS&C Blue Prism
SS&C Blue Prisms prognoser för hälso- och sjukvården 20247.10.2024 10:38:09 CEST | Blogginlägg
Medan levnadskostnaderna fortsätter att klättra uppåt under 2024, satsar vården alltmer på digitala lösningar för att ge patienterna stöd och effektivisera verksamheten. Det kommer att bli ett ökat fokus på anpassad telemedicin, övervakning av patienter på distans och plattformar för virtuell vård. Dessa initiativ drivs av artificiell intelligens (AI) och automation för att förbättra tillgänglighet och bekvämlighet för patienterna.
Kundresor drivna av AI och datademokratisering 202426.9.2024 11:32:44 CEST | Blogginlägg
I takt med att utlåningskraven skärps och de höga räntorna, positionerar sig 2024 som året då kunden står i centrum. Denna utveckling äger rum i en period där kampen om att attrahera högkvalitativa kunder intensifieras, oberoende av om det rör sig om detalj- eller investeringsbanker.
SS&C Blue Prism Live - det globala eventet inom intelligent automation kommer till Stockholm12.8.2024 14:00:00 CEST | Pressinbjudan
Det banbrytande globala eventet SS&C Blue Prism Live är tillbaka i Stockholm. Den 11 september 2024 får svenska företag och innovatörer chansen att delta i en dag fylld av insikter, inspiration och nätverkande inom intelligent automation.
Case Study: Nordea Maintains Compliance with Digital Workers and OCR20.2.2024 13:00:00 CET | Blogginlägg
Based in Finland and founded 200 years ago, today Nordea is a modern, digitally enabled bank. And this often requires them to send and receive high volumes of digital files. However, many files they had to process were optical or graphical in nature which was causing problems for Nordea’s document scanning systems. So, they wondered, “Can we integrate optical scanning to speed up processing?” And the answer was yes, thanks to intelligent automation.
Case Study: Digital Workers Help Nuuday Insource Invoice Automation14.2.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg
Danish telecommunications provider, Nuuday, strives to deliver the best digital services and customer experience to its 5.9 million customers. They’re not afraid to challenge the status quo — and they use technology to do it. When they realized that outsourcing some of their financial services had ceased to benefit the company, they brought the work and, most importantly, the knowledge back to Denmark. To ease the transition, they turned to their team of SS&C Blue Prism digital workers.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum