Case Study: Riksbyggen Saves 30,000 Hours Annually with a Digital Workforce
In Sweden, the name Riksbyggen is synonymous with property; the company has 430 locations across the country and manages 100,000 tenancy rights and 200,000 tenancies for 4,300 tenant-owner associations. When Riksbyggen made changes to its operations, it found that instead of using one bank account, it now needed 2,700 accounts. In the short term, this was being handled manually. Clearly Riksbyggen needed a more efficient solution. And it found one, thanks to intelligent automation.
Challenge
Riksbyggen employs more than 3,000 staff, who are responsible for the provision of property and property agreements that affect hundreds of thousands of Swedes. In 2017, Riksbyggen made changes to its business systems and management model. Although necessary, one unintended consequence of these changes impacted how Riksbyggen managed its banking. Instead of using one Plusgiro account, it now had to use 2,700 Bankgiro accounts. This was being handled manually, as was the servicing of its 4,300 tenant associations. Making matter worse, when errors inevitably occurred, an employee had to follow up with an email, telephone call, or sometimes a face-to-face meeting. It was clear to Riksbyggen that they needed a more efficient, long-term solution.
"We see great potential for developing intelligent automation for, among other things, accounting flows with financial statements, budgeting and forecasting.”
Nina Mårvad
Head of Operations Support
Solution
Working with partner PS Provider, Riksbyggen explored the idea of using intelligent automation to help alleviate its reliance on manual processing. To do this, PS Provider conducted a thorough analysis of Riksbyggen’s processes. They then ran workshops that included business case ROIs to identify the most suitable candidates. Once found, Riksbyggen deployed a Blue Prism intelligent digital workforce.
Having initially targeted 10 processes for automation, today Riksbyggen has automated 55 processes and achieved impressive time savings across its business. By automating the services delivered to its 4,300 tenant-owner-association customers, Riksbyggen is saving 30,000 hours annually. And where reconciliation of balance accounts would have taken human workers 150 hours to complete, the Blue Prism digital workers need only 10 hours to get the job done. All of this has allowed Riksbyggen’s staff to refocus on adding direct value to its customers.
Nyckelord
Kontakter
Roland AdolfssonFörsäljningsdirektör NordenSS&C Blue Prism
Tel:+46 (0)76 883 70 90roland.adolfsson@sscinc.comDokument
Länkar
Om oss
SS&C Blue Prism tillhandahåller ledande intelligent automatiseringsteknik i både privat och offentlig sektor i Sverige samt övriga världen. Vi ger kunderna möjlighet till nytänkande i hur mänskligt arbete utförs tillsammans med en säker, skalbar och smart digital arbetsstyrka vid deras sida. Digital arbetskraft ökar effektiviteten, minskar driftskostnader och frigör samtidigt tusentals arbetstimmar för personalen så de istället kan fokusera på de saker som betyder mest.
Följ SS&C Blue Prism
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SS&C Blue Prism
Hur digitala tvillingar kan stödja digital transformation4.11.2024 10:15:40 CET | Blogginlägg
Idag är digitaliseringens närvaro omfattande och genomsyrar det mesta vi gör, oavsett om det handlar om att inteagera med kundtjänst eller beställning av mat. Den digitala tekniken ligger till grund för en stor del av våra dagliga processer och transaktioner, många av dessa är inte ens synliga för oss.
SS&C Blue Prisms prognoser för hälso- och sjukvården 20247.10.2024 10:38:09 CEST | Blogginlägg
Medan levnadskostnaderna fortsätter att klättra uppåt under 2024, satsar vården alltmer på digitala lösningar för att ge patienterna stöd och effektivisera verksamheten. Det kommer att bli ett ökat fokus på anpassad telemedicin, övervakning av patienter på distans och plattformar för virtuell vård. Dessa initiativ drivs av artificiell intelligens (AI) och automation för att förbättra tillgänglighet och bekvämlighet för patienterna.
Kundresor drivna av AI och datademokratisering 202426.9.2024 11:32:44 CEST | Blogginlägg
I takt med att utlåningskraven skärps och de höga räntorna, positionerar sig 2024 som året då kunden står i centrum. Denna utveckling äger rum i en period där kampen om att attrahera högkvalitativa kunder intensifieras, oberoende av om det rör sig om detalj- eller investeringsbanker.
SS&C Blue Prism Live - det globala eventet inom intelligent automation kommer till Stockholm12.8.2024 14:00:00 CEST | Pressinbjudan
Det banbrytande globala eventet SS&C Blue Prism Live är tillbaka i Stockholm. Den 11 september 2024 får svenska företag och innovatörer chansen att delta i en dag fylld av insikter, inspiration och nätverkande inom intelligent automation.
Det är dags att tänka om kring mänskligt arbete29.4.2024 09:06:09 CEST | Blogginlägg
Vi lever i en snabb värld där tekniken utvecklas i ett rasande tempo och svenska företag står inför ett viktigt beslut. Nu gäller det inte bara att hänga med i utvecklingen, utan att använda den effektivt och smart. Det är viktigt att varje företag ställer sig frågan: Hur kan vi utnyttja teknologins potential maximalt för att främja effektivitet samtidigt som vi bevarar och värdesätter mänskligt arbete?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum