Glasbranschföreningen

NORDBYGG: Stort utbud av föreläsningar på Glasscenen

Dagarna 23–26 april 2024 möts hela samhällsbyggarbranschen på Stockholmsmässan i Älvsjö för att kraftsamla, nätverka och utbyta erfarenheter. Samt uppdatera sig på produktnyheter förstås! På Glascenen i Glasbranschföreningens monter C10:41 håller vi seminarier om aktuella ämnen och frågeställningar. Föredragen om 30 minuter ges tre gånger om dagen. Ett koncept som är tänkt att passa mässbesökarna som vill hinna med mycket på en dag.

Talare på Glasscenen, Nordbygg 2024
Stort utbud av föreläsningar på Glasscenen

Några av Glasscenens höjdpunkter

23/4 Hur vi förvaltar vårt kulturarv fönster

15:00-15:30  | Josefin Larsson från Tengbom

Josefin Larsson har lång erfarenhet av och ett genuint intresse för fönster. Hon kommer att tala om hur vi finner balansen mellan utveckling och skydd av kulturhistoriskt värdefulla miljöer samt hur vi bäst tar vara på befintliga resurser för att minska miljöpåverkan.

24/4 Klimatbättre glas

13:30-14:00 | Joel Rosenqvist från Osby Glas

Konkurrenter har plötsligt börjat samarbeta, utvecklingen av tillverkningsmetoder har fått förnyad fart, bränslen byts ut mot förnybara alternativ, spillet minskas med smarta beräkningsprogram och avfall ses äntligen som resurs. Hör Joel Rosenqvist berätta om en glasbransch i omvandling för att kunna leverera klimatbättre glas.

25/4 Möjligheternas byggregler och bristande krav på direkt dagsljus och utblick

13:30-14:00 | Margareta Wilhelmsson från Sveriges Arkitekter

Att en bostad har fönster, dessutom med utblick, är inte bara en hälsoaspekt eller en teknisk lösning för ljus. Det handlar om kärnan i vad som är en bra bostad. Det menar arkitektkåren som är starkt kritisk till Boverkets föreslagna regeländringar och invänder mot att snabbare och billigare ska vara huvudfokus för ett regelsystem för byggnader som ska kunna användas under flera hundra år. Margareta Wilhelmsson, samhällspolitisk chef på Sveriges Arkitekter, berättar om riskerna med förslaget.

26/4 Glas och arkitektur

13:30-14:00 | Per Ahrbom från Ahrbom & Partner

När Per Ahrbom började intressera sig glasarkitektur fick han bege sig till Paris för att finna exempel. Numera finns det gott om svenska förebilder, varav han har varit med och skapat flera utav dem. Hör honom dela med sig av några personliga reflektioner om glasets utveckling från enkla basala funktioner till en betydande del av byggnaders gestaltning och arkitektur.

Hela programmet på Glasscenen hittar du här

Seminarierna hålls dagligen i monter C10:41 följande tider:

11:00-11:30

13:30-14:00

15:00-15:30

Om oss

Glasbranschföreningen (GBF) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom glasmästeri, bilglasmästeri, glas- och metallentreprenad och konstinramning i Sverige. Föreningen har ca 500 medlemsföretag och arbetar bland annat med utbildning, arbetsgivarverksamhet, kvalitetssäkring och auktorisation. Glasbranschföreningen följer och driver centrala frågor för medlemsföretagen och ger även ut branschtidningen Glas.

Följ Glasbranschföreningen

Senaste pressmeddelandena från Glasbranschföreningen

Grönt ljus för ny YH-utbildning till byggnadsingenjör inom glas och fasad12.1.2024 11:48:55 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade Myndigheten för yrkeshögskolan resultatet över beviljade yrkeshögskoleutbildningar. Antalet beviljanden inom samhällsbyggnad och byggteknik ökar med 11 procent jämfört med 2023. Särskilt glädjande för glasbranschen är att utbildningen till byggnadsingenjör med inriktning på glas och fasad har beviljats starter och klassomgångar för de tre kommande åren, med en första planerad start till hösten 2024.

Nu öppnar anmälan till tävlingen om Sveriges bästa glasbyggnadsprojekt9.11.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande

GLASPRISET OCH GLASPÄRLAN 2024 Till och med 19 januari har du möjlighet att skicka in projekt färdigställda 2022 och 2023 till tävlingen om Glaspriset och Glaspärlan 2024. En oberoende jury nominerar fyra bidrag i respektive kategori utifrån kriterierna arkitektur, funktion, innovation och hållbarhet samt utser vinnarna. Segrande arkitekter, beställare och glasentreprenörer tilldelas utmärkelserna på stora scenen under Nordbygg på Stockholmsmässan 25 april.